Datum och tid:

Fredag 24 november 2023, 19:00

Pris:

300-340 kr

Fateyeva spelar Larsson

Mirian Khukhunaishvili DIRIGENT
Asya Fateyeva SAXOFON
Gävle Symfoniorkester

M. LYSELL
Synaulia - 23 min

L. E. LARSSON
Saxofonkonsert - 20 min
Allegro molto moderato
Adagio
Allegro scherzando

PAUS - ca 25 min

P. I. TCHAIKOVSKY
Symfoni nr 4 op.36 f moll - 44 min
Andante sostenuto
Andantino in modo di canzona
Scherzo (Pizzicato ostinato)
Finale: Allegro con fuoco

Konserten slutar ca kl 21.00

Asya Fateyeva är en framstående rysk-svensk saxofonist som har etablerat sig som en av de mest spännande unga talangerna inom sitt område. Med sin oöverträffade tekniska skicklighet och uttrycksfulla spelstil har hon vunnit internationellt erkännande från både kritiker och publik. Fateyeva har framträtt som solist med ledande orkestrar runt om i världen och samarbetat med framstående dirigenter och musiker. Hon är också engagerad i att utforska och främja nya verk för saxofon, vilket har bidragit till att expandera instrumentets repertoar. Asya Fateyeva fortsätter att inspirera och fascinera med sin passionerade och dynamiska musikalitet.

Lars-Erik Larssons Saxofonkonsert är ett framstående verk inom den svenska konstmusiken. Konserten, komponerad 1934, är ett vackert exempel på den romantiska och melodiska stilen som kännetecknar Larssons musik. Verket är uppdelat i tre satser, varav den första introducerar saxofonen med eleganta och lyriska melodier. Den andra satsen erbjuder en mer lugn och reflekterande atmosfär, medan den tredje satsen är en sprudlande och virtuos final. Lars-Erik Larssons Saxofonkonsert är en fantastisk kombination av skönhet, teknisk briljans och emotionell intensitet som fortsätter att beröra och imponera på publiken idag.

Den georgiske dirigenten Mirian Khukhunaishvili är medgrundare och musikalisk ledare för Tbilisi Youth Orchestra och bor idag på Island. Efter att ha berömts av Christoph Eschenbach som en "otroligt begåvad ung dirigent" efter sin debut med Konzerthausorchester Berlin, är den unge maestron på väg att erövra hjärtan hos många europeiska orkestrar.
Mirian kommer att återvända till Berlin Konzerthaus med Tbilisi Youth Orchestra vid "Young Euro Classics" i augusti 2023.
Sedan 2021 är Mirian inbjuden lärare vid Iceland University of the Arts, där han undervisar i dirigering och leder universitetskören.
År 2020 avlade han doktorsexamen i dirigering vid Academy of Music i Krakow.

Video

Christian Reif - a few words on...

Asya Fateyeva är en banbrytande virtuos saxofonist vars framträdanden tar instrumentet på spännande nya äventyr. Född i Krim utför Asya Fateyeva både originalverk för saxofon och arrangemang av barock-, klassiska och romantiska kompositioner. Hon engagerar sig i projekt som inkluderar jazz, samtida och världsmusik och vidgar därigenom sina horisonter och samarbetar med nya konstnärliga medarbetare. Fateyeva ser sig själv som en mångkulturell och mångsidig musiker - hennes musikaliska skapande och konstnärskap förenar olika influenser. Oavsett om det är ett tidigt barockprogram, Bachs Goldbergvariationer arrangerade för cello, dragspel och saxofon, musik från 1920-talet av Erwin Schulhoff och samtida, eller en mötesplats mellan orgel och saxofon - allt är möjligt!

Som en klassiskt utbildad saxofonist utmärker hon sig som en av de ledande representanterna inom sitt område och har tilldelats talrika priser. År 2014 blev hon den första kvinnan som nådde finalen i den prestigefyllda internationella tävlingen Adolphe Sax Competition i Belgien och säkrade tredje platsen. Musikkritikern Harald Eggebrecht skrev senare i Süddeutsche Zeitung: "I Debussys Rhapsody för saxofon och piano spelar den unga Asya Fateyeva altsaxofonen med sådan elegans och självförtroende att skönheten i ljudet hon skapar är förtrollande."

Asya Fateyeva har uppträtt med dirigenterna Robin Ticciati med DSO Berlin, Dirk Kaftan med SWR Symphony Orchestra, Michael Sanderling, Kristjan Järvi med MDR Symphony Orchestra, John Axelrod, Sébastien Rouland, Christoph Matthias Müller med Göttinger Symphoniker, Vladimir Fedoseyev med Vienna Symphony Orchestra. Hon har även spelat flera gånger med Moscow Virtuosi under ledning av Vladimir Spivakov. Dessutom har hon gästat MDR Symphony Orchestra, Tchaikovsky Radio Symphony Orchestra, Bochum Symphony Orchestra, Dresden Philharmonic, Symphony Orchestra of Wuhan, Beethoven Orchestra Bonn, Frankfurt/Oder och Kassel Staatsorchester. Hon har uppträtt på festivaler i Lucerne, Moskva, Köln, St Petersburg, Mecklenburg-Vorpommern, Dresden och Schleswig-Holstein, MDR Musiksommer och "Spannungen" Music Festival i Heimbach.

Fateyeva var student hos Prof. Daniel Gauthier vid HfMT Cologne från 15 års ålder. Viktiga impulser kom från ytterligare studier i Frankrike med Claude Delangle och Jean-Denis Michat, tillsammans med avancerade studier i kammarmusik vid HfMT Hamburg. Fateyeva undervisar i klassisk saxofon vid Musikhochschule Lübeck och HfMT Hamburg. Hon bor med sin familj i Hamburg.

Mirian Khukhunaishvili, medgrundare och musikdirektör för Tbilisi Youth Orchestra, är en georgisk dirigent baserad på Island. Hyllad av Christoph Eschenbach som en "enormt begåvad ung dirigent" efter sin debut med Konzerthausorchester Berlin, är den unga mästaren på väg att erövra hjärtan hos europeiska orkestrar.

Mirian har lett orkestrar som: Royal Concertgebouw Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, Tonhalle-Orchester Zürich, Danish National Symphony Orchestra, Bamberger Symphoniker, Iceland Symphony Orchestra, Korean Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, NFM Wroclaw Philharmonic Orchestra, North Macedonian Philharmonic Orchestra, Polish Baltic Philharmonic Orchestra, Beethoven Academy Orchestra (Poland) samt alla stora georgiska orkestrar och körer.

Han har samarbetat med världsberömda musiker, inklusive Eliso Virsaladze, Paata Burchuladze, Stuart Skelton, George Gagnidze, Nino Machaidze, Valeriy Sokolov, Alexander Buzlov, Marie-Pierre Langlamet, Eduard Brunner, Anastasia Kobekina, Veriko Tchumburidze, Stathis Karapanos och andra.

Mirian är den första deltagaren i historien av Conductors' Academy med Tonhalle-Orchester Zürich som har vunnit både "Paavo Jarvi Scholarship" och den internationella publikröstningen.

Mirians Wiendebut i Musikverein med det residenta kammarorkestern blev omplanerad på grund av Coronavirus till säsongen 2023/24. Efter sin debut med Konzerthausorchester framträdde Mirian för andra gången i Berlin Konzerthaus med Tbilisi Youth Orchestra vid Young Euro Classic-festivalen i augusti 2023.

Sedan 2021 har Mirian tjänstgjort som inbjuden fakultetsmedlem vid Iceland University of the Arts, där han undervisar i dirigerande och leder universitetskören. År 2020 avlade han sin doktorsexamen i dirigerande vid Academy of Music i Krakow.

 

Mattias Lysell (f. 1971)
Synaulia – The Angles of Milles

Mattias Lysell bor med sin familj sedan 2008 i Gävle, men är till vardags lärare i komposition vid Musikkonservatoriet i Falun, men han har ett långt förflutet i Gävle där han haft ett nära samarbete med symfoniorkestern, inte minst under de år (2010–2015) han var engagerad som Composer in Residence, och varje år bidrog med nya spännande musikverk i olika stilar som avslöjade en fantasifull och tekniskt driven tonsättare.

För tio år sedan, i oktober 2013, uruppfördes hans Synaulia – The Angles of Milles. De som besökt Gävle Konserthus kan inte ha undgått att se dessa fem musicerande pojkänglar på sina pelare högt uppe i skyn, vilka enligt Milles ska ge människorna lycka och hopp. De spelar på antika grekiska instrument som i sin ursprungliga form inte längre är i bruk, men Lysell har ”översatt” dem till moderna varianter: Syrinx (panflöjt) blir piccolaflöjt, flöjten har blivit en modern flöjt, aulos spelas nu av ett engelskt horn, trumpeten är i huvudsak densamma, liksom hornet. Även om dessa instrument inte direkt framträder som solister, så får de komma till tals både ensamma och tillsammans i olika konstellationer. Lägg särskilt märke till en melodi i tredje delen. Ursprungligen var det ett solo för naturhorn, men efter en revidering får flera musiker ur kvintetten medverka. Det är världens äldsta noterade melodi, återfunnen på en stenpelare i nuvarande Turkiet, inhuggen omkring år 150 e Kr.

Verket är hållet i fyra satser, eller ska man hellre kalla dem delar, eftersom de följer direkt på varandra, bara åtskilda av korta pauser. Lysell har, som så många andra tonsättare i hans generation, en bakgrund inom rockmusiken, och det är melodik, rytm och harmonisk tonalitet, klanger och tydliga strukturer, inte sällan repetitiva, som formar hans musik. Lyssnaren står i centrum.
Stig Jacobsson

Lars-Erik Larsson (1908–1986)
Saxofonkonsert op 14
Allegro molto moderato
Adagio
Allegro scherzando

Att skriva en solokonsert för saxofon var något mycket annorlunda sommaren 1934, då Larsson skrev sin konsert för altsaxofon och stråkorkester. Den uruppfördes av beställaren, tidens ledande saxofonist Sigurd Rachèr med Norrköpingssymfonikerna i november samma år. Därefter spelade han den flitigt världen över.

Det kan på ytan tyckas att konserten har en klar klassisk form, men när man undersöker den närmare hittar man ett intrikat nätverk av tematiskt material. Här finns all den lärdom som Larsson senare skulle briljera med som professor i komposition. I andra satsen hittar man nyckeln till de melodiska och harmoniska beståndsdelar som breder ut sig över konserten. Med en avväpnande charm, behaglig elegans och en god portion nyromantik har Larsson här skrivit en av de första och bästa av alla saxofonkonserterna internationellt sett.

Första satsen är hållen i sonatform och det är saxofonen som får presentera det tema som sedan tas upp av violinerna. I andra satsen hittar vi en elegant melodi som utvecklas till en kanon mellan solisten och altfiolerna. Finalen är ett kort rondo som kan leda tankarna till såväl Haydn som Nielsen.
Stig Jacobsson

Peter Tjajkovskij (1840–1893)
Symfoni nr 4 f-moll op 36
Andante sostenuto
Andantino in modo di canzona
Scherzo (Pizzicato ostinato)
Finale: Allegro con fuoco

Tjajkovskij skrev sin fjärde symfoni under vintern 1876-77, och därmed inledde han sin sena symfoniska stil; den som skulle kulminera i de djupt personliga och tragiska symfonierna nr 5 och 6. I fjärde symfonin hittar man fröet till denna utveckling. Han hade nyligen brevledes fått kontakt med den förmögna änkan Nadezhda von Meck, vilken han aldrig träffade, men ändå uppehöll en intensiv brevkontakt med under decennier. Hon gav honom ett generöst tilltaget årligt ekonomiskt underhåll. I maj 1877 skrev han i ett brev till henne: ”Jag är helt absorberad av min symfoni, vilken jag påbörjade i vintras. Jag skulle vilja dedicera den till Er, för jag tror Ni i den hittar ett eko av Era innersta tankar och känslor.” Men symfonin blev inte färdig då. Han avbröt arbetet för att istället hänge sig lika fullständigt åt operan Eugene Onegin. Dessvärre fick han sedan i verkliga livet uppleva de fasor som tagit form på operascenen: han kastade sig huvudstupa in i ett katastrofalt äktenskap med påföljande självmordsförsök och flykt till Italien. Han hade skisserna med sig och orkestrerade symfonin i Venedig och San Remo, och han var fortfarande kvar i Italien när symfonin urupp­fördes av Nikolaj Rubinstein den 22 februari 1878 i Moskva.

”Du frågar om symfonin har ett program. Som regel besvarar jag sådana frågor negativt och ett mer korrekt svar är verkligen inte lätt att ge. Hur ska man kunna hitta ord för de vaga känslor man haft i tankarna under arbetets gång? Utvecklingen är helt lyrisk, den sipprar ur en konstnärs själ i musik precis som en poet formulerar sig i ord. Skillnaden är att musik till och med är subtilare än ord när det gäller att uttrycka otaliga fina skiftningar i känsla och humör … Men denna symfoni har ett program, åtminstone är det möjligt för mig att i ord skissa vad musiken vill skildra … naturligtvis bara ungefär. Introduktionen rymmer fröet till hela verket, idén ur vilken det hela växer. Det representerar ödet, den mäktiga kraft som hindrar vår strävan efter lycka …”

Första satsen handlar om livet som helhet, om krassa realiteter, glada drömmar och högtflygande visioner. Lugnet lägger sig. I andra satsen skildras den melankoliska längtan som lägrar oss i ensamheten efter en dags arbete. Den är vacker men sorgesam, och man förlorar sig i minnen. Ett nordiskt vemod sprider sig över den melodi i oboe som inleder satsen. Tredje satsen är mest broderi över grundlösa tankar, sådana man får när man druckit en del. Konstiga griller fyller snart sinnet. Det är en utåtriktad och glad scherzosats som utmärks av stråkarnas pizzicatospel. När du inte själv kan hitta lyckan, sök den hos andra – det är motivet för finalen. Rör dig bland massorna. Han brister ut i det mest bombastiska utspel. Som melodiskt motiv inför han den ryska folkvisan ”På ängen stod en liten björk”. Det finns grader av lycka, stor och liten – finn tröst i andras lycka och ditt liv blir uthärdligt. Sådana tankar fyllde Tjajkovskij under arbetet, och det resulterade i en gripande bekännelse. Symfonin blev ett sätt för honom att skriva av sig sin djupa depression och förtvivlan.
Stig Jacobsson

Dirigent: Mirian Khukhunaishvili
Solist: Asya Fateyeva
Konsertmästare: Åsa Wirdefeldt

VIOLIN I
Åsa Wirdefeldt
Iskandar Komilov
Anders Jakobsson
Kerstin Svensson
Gustav Inge
Cristina Komilova Lixandru
Finndís A Kristinsdóttir
Lolita Kisonaite

VIOLIN II
Per Drougge
Ulf Andrén
Lucy Baker
Anne Nilsson
Anna Kroeker
Ulf Nilsson
Dag Björkling
Ingrid Kytöharju

VIOLA
Louisa Kaufeldt
Anna Hyllman
Ingemar Höglind
Ingela Hellberg
Helena Wahlund
Anna Harju

CELLO
David Peterson
Anna Garde
Katarina Lysell
Sven Risberg
Josef Alin

KONTRABAS
Tomas Wahlund
Eugene Maguid
Fabian Dahlkvist
Jesper Julin

FLÖJT
Julia Crowell
Helena Granberg
Moa Bromander

OBOE
Hanna Edqvist
Ulrika Gjelsnes

KLARINETT
Erik Larsson
Kristina Lindby

FAGOTT
Patrik Håkansson
Per Nilsson

HORN
Annamia Larsson
Berndt Johansson
Ulf Linde
Johan Stone

TRUMPET
Viktor Silverstone
Odd Inge Gjelsnes

TROMBON
Mikael Appelgren
Adam Samuelsson

BASTROMBON
Anders Hellman

TUBA
Simon Frisk

PUKOR
Anders Lindblad

SLAGVERK
Glenn Larsson
Sofia Wik
Per Mikaelsson

PIANO/SYNTHESIZER
Erik Brag Månsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konserter håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!



Kontakt:

restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.