Den här lärarhandledningen utgår från LGR 11 och vänder sig till verksamma inom förskola och de yngre årskurserna i grundskolan, och ger förslag på lektionsupplägg till de tre avsnitten av Förskoleklassiker, med temat klassisk musik och symfoniorkestern. Uppläggen består av fakta om olika instrument och tonsättare, musikaliska begrepp, tips på praktiska övningar och eget skapande, samt frågor som ni kan reflektera kring tillsammans. Du kan förstås också använda dig av materialet om du har varit på vår konsert.
Du som pedagog behöver inte själv kunna spela instrument, tanken är att ni tillsammans utforskar musiken genom filmerna och de tillhörande övningarna och frågorna. Det är dock hjälpsamt för barnen om du som vuxen är med på golvet i rörelseövningarna, att du förebildar och vågar ta ut svängarna.
Vad gäller instrumenten vi möter, undersök just era tillgångar! Kanske har ni något barn i gruppen (eller en förälder?) som spelar något av instrumenten ni får möta – och som kanske kan visa upp sitt instrument? Slagverksinstrument kan ni säkert få tag i – maraccas, tamburiner, trummor, eller bara en kastrull och några slevar!
Sist men inte minst – låt barnen utforska musiken med kroppen! Rörelse, rytmik och dans är ovärderliga verktyg för att uppleva musiken inte bara i huvudet, utan med hela kroppen. Att använda redskap – exempelvis sjalar eller bollar – kan vara värdefullt för att avdramatisera rörelseövningar, förstärka och tydliggöra musikens karaktär. Att dansa ett crescendo, hoppa eller studsa en boll i takt till en trumma eller gestalta en fågel som svävar till tonerna av en tvärflöjt, det gör att hela kroppen blir ett instrument som spelar med musiken!
Ur läroplanen för grundskolan 2011
Skolans uppdrag:
Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet.
Mål:
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
- har fått kunskaper om och insikt i det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet.
- kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud.
Ur kursplanen i musik:
- Undervisningen i ämnet musik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper som gör det möjligt att delta i musikaliska sammanhang, både genom att själva musicera och genom att lyssna till musik.
- Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att uppleva och reflektera över musik. Elevernas erfarenheter av musik ska utmanas och fördjupas i mötet med andras musikaliska erfarenheter. Därigenom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar sina kunskaper om och förståelse för olika musikkulturer, såväl den egna som andras.