Datum och tid:

Torsdag 6 februari 2025, 19:00

Pris:

310-350 kr

Annamia Larsson

Föreställ dig en kväll där varje ton berättar en historia och varje stycke öppnar en dörr till en annan värld. Under dirigent Rodolfo Barraezs ledning och med Gävle Symfoniorkesters lysande hornist Annamia Larsson blir denna konsert att bli en musikalisk resa du inte vill missa.

Rodolfo Barraez DIRIGENT
Annamia Larsson HORN
Gävle Symfoniorkester

H. ABRAHAMSEN Märchenbilder
K. ATTERBERG Hornkonsert
W. A. MOZART Symfoni nr 38 “Prag”

Konserten inleds med Hans Abrahamsens "Märchenbilder", en drömlik samling av musikaliska sagor som kommer att förföra er med sin subtila skönhet och fantasi. Detta följs av Kurt Atterbergs Hornkonsert, framförd av Annamia Larsson, vars mästerliga teknik och passionerade tolkning kommer att lämna er andlösa. Atterbergs verk är en hyllning till det nordiska landskapet, fyllt med djup och dramatik.
Kvällens final är Mozarts Pragsymfoni, ett verk som med sin elegans och kraftfulla uttryck cementerar Mozarts plats som en av historiens största kompositörer. Symfonin, skriven som en hyllning till den tjeckiska huvudstaden, kombinerar ljuvlig melodisk skönhet med en arkitektonisk precision som bara Mozart kan åstadkomma.
Rodolfo Barraez och Annamia Larsson tillsammans med denna otroligt dynamiska repertoar lovar en kväll fylld av upptäckter och förtrollning.

Hornisten Annamia Larsson är stämledare i Gävle Symfoniorkester och även medlem i internationellt högt ansedda Stockholm Chamber Brass. Hon studerade vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Universität für Darstellende Kunst und Musik i Wien, och började sin orkesterkarriär i Verbier Festival Orchestra innan hon blev stämledare i horn vid Kungliga Operan i Stockholm vid 21 års ålder.
Annamia uppträder ofta som solist med orkestrar i Skandinavien, inklusive Sveriges Radios Symfoniorkester, Kungliga Filharmonikerna och Reykjaviks Kammarorkester, och har framträtt på festivaler runt om i världen, inklusive Vinterfest och Stavanger International Chamber Music Festivals samt Isla Verde International Brass Festival i Argentina.
Från 2008 till 2019 var Annamia hornlärare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och hon fortsätter att hålla masterklasser runt om i världen. År 2022 blev Annamia invald som ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien.

Hans Abrahamsen (f. 1952)
Märchenbilder

Den danske tonsättaren Hans Abrahamsen är en av vår tids mest framstående komponister. Han är känd för sitt unika musikaliska språk, som förenar enkelhet med komplexitet och förmedlar en nästan magisk atmosfär. Abrahamsen är också en mästare på att skapa musik som balanserar det subtila och det storslagna, och hans verk kännetecknas ofta av en känsla av förundran och mystik.

Märchenbilder (”Sagobilder”) är ett av Abrahamsens mest fängslande verk. Skrivet för kammarensemble, är detta stycke en samling musikaliska miniatyrer som tar lyssnaren med på en resa genom fantasins och sagornas landskap. Titeln anspelar på den rika europeiska traditionen av sagor, där det övernaturliga möter det mänskliga i en värld fylld av under och mysterium.

Abrahamsens Märchenbilder präglas av hans karakteristiska stil, där små, genomskinliga motiv utvecklas och omformas i en lekfull och ibland gåtfull anda. Stycket väver samman kontraster – ömsom sprött och drömskt, ömsom intensivt och dramatiskt – vilket skapar en dynamisk och mångfacetterad musikalisk upplevelse.

De olika satserna fungerar som korta musikaliska berättelser, var och en med sin egen färg och atmosfär. Medan vissa delar är lyriska och kontemplativa, bär andra spår av humor och energi. Abrahamsen använder ensemblets klangfärger med stor skicklighet och skapar en ljudvärld som både är intim och expansiv.

Sagor och barndomsminnen är återkommande teman i Abrahamsens musik. I Märchenbilder märks också hans fascination för naturen och dess koppling till det mänskliga känslolivet. Musiken fångar en känsla av tidlöshet, där det bekanta möter det oförutsägbara och väcker en djup känsla av förundran.

Märchenbilder har blivit ett av Abrahamsens mest spelade kammarverk och är ett uppskattat inslag på konserter världen över. Verket speglar hans unika förmåga att kombinera enkelhet och komplexitet på ett sätt som både berör och överraskar.

Hans Abrahamsens Märchenbilder är mer än bara musik; det är en upplevelse som tar lyssnaren med på en poetisk resa, fylld av magi och förtrollning. Genom detta verk visar Abrahamsen att han är en mästare på att skapa musik som berör både hjärtat och fantasin.

Kurt Atterberg (1887–1974)
Hornkonsert A-dur, op. 28
Allegro con brio
Andante con moto
Allegro moderato

Kurt Atterberg var en av Sveriges mest framstående tonsättare under första hälften av 1900-talet. Han kombinerade sin karriär som kompositör med sitt arbete som ingenjör och chef på Patentverket, vilket bidrog till en livsstil där kreativitet och logik flätades samman. Atterbergs musik kännetecknas av en romantisk grundton, influerad av både nordiska klangideal och tysk romantik.

Atterbergs hornkonsert är ett av hans mest älskade verk. Den skrevs 1926 och är dedikerad till den tyske hornisten Josef Schantl, en framstående musiker som inspirerade Atterberg till att utforska hornets fulla potential.
Konserten är en hyllning till hornets unika klang, som Atterberg använder för att förmedla både lyrisk värme och heroisk kraft. Verket är typiskt för Atterbergs stil, med rika melodier, frodig harmonik och en balans mellan dramatik och elegans.

Första satsen inleds med en ljus och energisk karaktär. Hornet introducerar ett huvudtema som är både självsäkert och melodiöst, vilket utvecklas i en dialog med orkestern.
Andra satsen är mer introspektiv och lyrisk, med ett mjukt, sångbart tema. Här får hornet visa upp sin förmåga att skapa en varm, nästan mänsklig röst, ackompanjerad av subtila orkesterklanger.
Finalen är lekfull och rytmisk, med dansanta teman som speglar Atterbergs förkärlek för folklig inspiration. Satsen kulminerar i en strålande avslutning där hornet framträder i sin fulla glans.

Hornet är ett av de mest krävande instrumenten att spela, och Atterbergs konsert utnyttjar instrumentets hela register. Solisten måste behärska både teknisk precision i snabba passager och förmågan att skapa långa, expressiva fraser. Detta gör verket till en utmaning för hornister, men också en chans att glänsa med instrumentets unika egenskaper.

Vid uruppförandet mottogs hornkonserten med stor uppskattning och betraktades som ett viktigt tillskott till hornrepertoaren. Verket är idag en favorit bland hornister och framförs regelbundet på konserter världen över.
Atterbergs hornkonsert är inte bara ett uttryck för hans kärlek till hornets klang utan också en tidlös påminnelse om hans skicklighet som melodiker och orkestratör. Denna konsert fortsätter att fängsla publiken med sin romantiska charm och tekniska briljans.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Symfoni nr 38 D-dur ”Prag” (K504)
Adagio – Allegro
Andante
Presto

Mellan de båda geniala operorna Figaros bröllop och Don Giovanni fullbordade Mozart alltså den 6 december 1786 också en symfoni, den som fått nummer 38. Mozart inleder symfonin med en långsam och olycksbådande musik, liknande den som klingar vid mötet med stengästen i Don Giovanni. Första satsens snabbare del påminner om det rörligare avsnittet i uvertyren till samma opera. Andantet är lika lyriskt som den idylliska sommarnatten i greve Almavivas gård i Figaros bröllop, och finalen är en sprudlande komedi i Figaros anda: öppningstemat liknar påtagligt duetten mellan Susanna och Cherubino.

Symfonin kretsar alltså helt kring de operor som gjorde succé i Prag, men musiken är också svårare att spela och är mer komplicerat skriven än någon av Mozarts tidigare symfonier. Han visste nämligen att man i Prag kunde spela så ”svår” musik, och att publiken ändå skulle förstå den. Han hade rätt: kritiken fann musiken ”vara ett sant mästerverk av instrumental komposition, fylld av oväntade vändningar … Vi visste faktiskt inte vilket vi skulle beundra mest; de förträffliga kompositionerna eller det förträffliga spelet. Båda delarna gjorde tillsammans ett totalintryck på våra själar som liknade mild förtrollning”. På grund av anknytningen till den böhmiska huvudstaden kallas symfonin ofta ”Pragsymfonin”, men ibland också för ”symfonin utan menuett”, eftersom en sådan sats för ovanlighets skull saknas.

Mozart dirigerade själv urframföran­det på Nationalteatern i Prag den 19 januari 1786. Och glatt kunde han konstatera att det gett honom en inkomst på tusen gulden. 

Tre dagar senare (22 januari) ledde Mozart själv ett framförande av Figaros bröllop, även det på Nationalteatern. Därefter reste Mozart tillbaka till Wien, besökte Salzburg för att begrava sin far, och var sedan tillbaka i Prag i oktober för att åter bo hos de goda vännerna, tonsättaren Duschek och hans skönsjungande hustru, och åter leda en föreställning av Figaros bröllop (14 oktober), som hållit sig kvar på repertoaren. Pragborna hade inte glömt sin älskling. Hans musik spelades flitigt, och under hans frånvaro hade det vuxit fram legender kring hans person. Man berättade bland många andra anekdoter att han en gång medan han spelade käglor skulle ha skrivit ner långa avsnitt av sin opera medan han väntade på sin tur, men samma historia berättas även i samband med hans klarinettrio.
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konserter håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!



Kontakt:

restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

 

BILJETTER 


Finns det biljetter kvar? 
Det ser du enklast genom att trycka på KÖP BILJETT-knappen vid respektive evenemang. Du kommer då till eventets sida på Ticketmaster, där du kan se tillgänglighet, och det är där du enklast köper dina biljetter. Dina biljetter återfinns sedan i Ticketmaster app, samt via din e-post. Har du inget konto på ticketmaster är det enkelt att skaffa, tryck här för mer information

Kan jag återlösa min biljett?
I normala fall går det inte att återlösa sin biljett. I Kund & köpvillkoren står det att köpt biljett gäller. Du kan däremot sälja din biljett via Tickmaster och deras gratistjänst Resale, se punkten nedan.

Kan jag sälja min biljett? (Vad är Ticketmaster Resale?)
Om du exempelvis får förhinder eller inte kan gå på ditt evenemang kan du lägga upp dem till försäljning via Ticketmasters tjänst Resale. Det kostar ingenting, och både du och köparen gör en trygg och säker affär via Ticketmasters system. Resale finns tillgängligt fram till 8 timmar före evenemangstart (undantag kan förekomma). Du lägger upp dina biljetter till salu direkt från ditt Ticketmaster-konto. För mer information och tillvägagångssätt, se Ticketmasters sida om Resale. Resale hjälper både säljare och köpare med en trygg affär.

Vi påminner om att endast köpa biljetter på internet från vår officiella biljettleverantör Ticketmaster, atingen via deras hemsida, deras app eller Resale. Köp aldrig biljetter från övriga andrahandsförsäljare. Du riskerar exterma överpriser, falska biljetter och utebliven leverans.

Vad händer om ett evenemang blir inställd eller flyttat?
Om evenemanget av någon anledning flyttas eller ställs in, så skickas information om vad som gäller till samtliga biljettinnehavare till den e-postadress som användes i samband med köpet. Vid flyttade evenemang fortsätter din biljett att gälla till det nya datumet. Vid både inställda och flyttade evenemang erbjuds oftast återlösen under en begränsad period, men ibland erbjuder inte arrangören/arenan återköp vid flytt. Vid eventuell återlösen återbetalas inte serviceavgiften.

Kan jag köpa presentkort hos er?
Gävle Konserthus säljer egna presentkort i biljettkassan. Dessa nyttjas till köp av evenemangsbiljetter och gäller enbart vid köp i biljettkassan.
Det går även att köpa elektroniska presentkort via Ticketmaster, och dessa gäller enbart vid köp på Ticketmaster.se eller i Ticketmasters app.
Restaurang Gourmet Blå säljer också egna presentkort, och dessa gäller enbart för förtäring i restaurangen.

Hur bokar jag plats för rullstol?

Gevaliasalen har två platser för rullstolar och två platser för ledsagare/medföljare och dessa finns på parkett på rad 6. Platserna ställs i ordning efter behov.
Gävle Konserthus erbjuder ledsagare/medföljande tillgång till dessa stolar utan kostnad under följande förutsättningar:

  • Ledsagar/medföljarplats måste bokas i samband med att brukaren köper biljett.
  • Ledsagar/medföljarplatserna kan enbart bokas i Gävle Konserthus biljettkassa.

Dessa platser bokas i biljettkassan, eller via telefon 026-172900.

TIDER 

När öppnar Gävle Konserthus? 
Konserthuset öppnar alltid två timmar innan evenemangsstart. Restaurang och café öppnar oftast två timmar innan evenemangsstart, men avvikelser förekommer. För aktuella öppettider, se respektive konsert i vårt kalendarie

Finns det garderob? 
I publikfoajén finns det både en bemannad bevakad garderob (öppen vid vissa konserter i Gevaliasalen, biljetter köps i samband med biljettköp online, eller i biljettkassan) samt en kostnadsfri obevakad garderob (alltid öppen). Den bemannade garderoben öppnar två timmar innan evenemangsstart. På vissa evenemang erbjuds enbart obemannad garderob. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder eller större väskor än cirka 20x30cm in i konsertsalarna.

När ska jag vara på plats?
Kom i god tid till evenemanget! Alla evenemang i Gävle Konserthus startar på angiven tid. Det kan vara svårt att hitta parkering, det kan bildas kö både in till konserthuset, att visa biljett och i garderob. En rekommendation är att vara på plats senast 30 minuter innan evenemanget startar. 

Du som köpt biljett har eget ansvar att hålla dig uppdaterad om förändringar kring det evenemang du skall gå på. Aktuell information finns på vår websida. Vid övriga frågor, kontakta Gävle Konserthus biljettkassa

Vad händer om jag kommer för sent? 
Vänd dig till våra publikvärdar. De hjälper dig in så snart det går, till en plats där din ankomst stör så lite som möjligt. Det är alltså inte säkert att du får sitta på din bokade plats. Vid konsert med Gävle Symfoniorkester kan publikvärdarna inte släppa in dig förrän det är applåd efter avslutat stycke/verk. 

 

RESTAURANGEN 

Hur bokar jag bord i restaurangen? 
På varje evenemang där bordsbokning är möjlig finns en BOKA BORD-knapp. Tryck på den för att boka bord. Du kan även kontakta Gourmet Blå direkt. Därefter får du en bekräftelse av restaurangen. Aktuella menyer kan du hitta på gavlekonserthus.se/restaurang 

 

ÖVRIGT 

Var finns det parkering? 
Parkering finns vid konserthuset. Det finns begränsat antal platser. Tänk på att delar av parkeringen är avsedd för personal och kräver särskilt tillstånd - biljett gäller ej på dessa platser. Parkering finns bland annat även vid Gävle Konstcentrum (Silvanum), Högskolan och Gallerian Nian vid stortorget. 

Var finns det toaletter?
Toaletter finns vid den obemannade garderoben på entréplan. Vid vissa evenemang öppnar vi även Tamburinen där det finns extra toaletter. På entréplanet, vid garderoben, finns RWC-toalett med bredare dörrar och automatik.

Får jag ta med ytterkläder eller väska in i salongen? 
På grund av säkerhetsregler för utrymning kan du inte ta med jacka/rock eller större/skrymmande kläder/accessoarer in i Gevaliasalen. Inga större väskor än cirka 20x30 cm kan tas med in i någon av konsertsalarna. Gävle Konserthus har en bemannad garderob och en garderob som är gratis. För att köpa garderobsbiljett till dem bemannade garderoben gör du det enklast i samband med köp av biljetten, men går även att göra på plats i biljettkassan. Den obemannade garderoben bevakas även av våra publikvärdar under evenemanget. 

Finns det hörslinga?
I Gevaliasalen har vi bärbara hörslingor som man hänger runt halsen. Dessa kvitteras ut i den bemannade garderoben innan konserten. Efter konserten lämnas hörslingan till någon av konsertvärdarna eller till personalen i garderoben.
I Bo Linde-salen finns fast hörslinga.
Använd T-läge/läge för "telespole".

Får jag fota/filma under konserten? 
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. På vissa evenemang råder det strikt bild- och ljudupptagningsförbud. Tänk även på att slå av din mobiltelefon, eller sätt den på ljudlös. Slå gärna på din mobiltelefon först EFTER konserten.  

Parfym och starka dofter? 
Tänk på att stark parfym och hårspray kan vara mycket besvärande för allergiker. 

Får jag ta med dryck in i konsertsalen? 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i våra konsertsalar. Undantag råder vid konsert i foajé och restaurang.

Får jag ta med min hund in i Gävle Konserthus?
Inga hundar tillåts i lokalerna. Undantaget är ledarhundar och assistanshundar.