Datum och tid:

Fredag 7 februari, 18:00

Pris:

160 kr

Annamia Larsson - Ljusdal

Föreställ dig en kväll där varje ton berättar en historia och varje stycke öppnar en dörr till en annan värld. Under dirigent Rodolfo Barraezs ledning och med Gävle Symfoniorkesters lysande hornist Annamia Larsson blir denna konsert att bli en musikalisk resa du inte vill missa.

Rodolfo Barraez DIRIGENT
Annamia Larsson HORN
Gävle Symfoniorkester

H. ABRAHAMSEN Märchenbilder
K. ATTERBERG Hornkonsert
W. A. MOZART Symfoni nr 38 “Prag”

Konserten inleds med Hans Abrahamsens "Märchenbilder", en drömlik samling av musikaliska sagor som kommer att förföra er med sin subtila skönhet och fantasi. Detta följs av Kurt Atterbergs Hornkonsert, framförd av Annamia Larsson, vars mästerliga teknik och passionerade tolkning kommer att lämna er andlösa. Atterbergs verk är en hyllning till det nordiska landskapet, fyllt med djup och dramatik.
Kvällens final är Mozarts Pragsymfoni, ett verk som med sin elegans och kraftfulla uttryck cementerar Mozarts plats som en av historiens största kompositörer. Symfonin, skriven som en hyllning till den tjeckiska huvudstaden, kombinerar ljuvlig melodisk skönhet med en arkitektonisk precision som bara Mozart kan åstadkomma.
Rodolfo Barraez och Annamia Larsson tillsammans med denna otroligt dynamiska repertoar lovar en kväll fylld av upptäckter och förtrollning.

Hornisten Annamia Larsson är stämledare i Gävle Symfoniorkester och även medlem i internationellt högt ansedda Stockholm Chamber Brass. Hon studerade vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Universität für Darstellende Kunst und Musik i Wien, och började sin orkesterkarriär i Verbier Festival Orchestra innan hon blev stämledare i horn vid Kungliga Operan i Stockholm vid 21 års ålder.
Annamia uppträder ofta som solist med orkestrar i Skandinavien, inklusive Sveriges Radios Symfoniorkester, Kungliga Filharmonikerna och Reykjaviks Kammarorkester, och har framträtt på festivaler runt om i världen, inklusive Vinterfest och Stavanger International Chamber Music Festivals samt Isla Verde International Brass Festival i Argentina.
Från 2008 till 2019 var Annamia hornlärare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och hon fortsätter att hålla masterklasser runt om i världen. År 2022 blev Annamia invald som ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien.

Video

Christian Reif - a few words on

Hans Abrahamsen (f. 1952)
Märchenbilder

Den danske tonsättaren Hans Abrahamsen är en av vår tids mest framstående komponister. Han är känd för sitt unika musikaliska språk, som förenar enkelhet med komplexitet och förmedlar en nästan magisk atmosfär. Abrahamsen är också en mästare på att skapa musik som balanserar det subtila och det storslagna, och hans verk kännetecknas ofta av en känsla av förundran och mystik.

Märchenbilder (”Sagobilder”) är ett av Abrahamsens mest fängslande verk. Skrivet för kammarensemble, är detta stycke en samling musikaliska miniatyrer som tar lyssnaren med på en resa genom fantasins och sagornas landskap. Titeln anspelar på den rika europeiska traditionen av sagor, där det övernaturliga möter det mänskliga i en värld fylld av under och mysterium.

Abrahamsens Märchenbilder präglas av hans karakteristiska stil, där små, genomskinliga motiv utvecklas och omformas i en lekfull och ibland gåtfull anda. Stycket väver samman kontraster – ömsom sprött och drömskt, ömsom intensivt och dramatiskt – vilket skapar en dynamisk och mångfacetterad musikalisk upplevelse.

De olika satserna fungerar som korta musikaliska berättelser, var och en med sin egen färg och atmosfär. Medan vissa delar är lyriska och kontemplativa, bär andra spår av humor och energi. Abrahamsen använder ensemblets klangfärger med stor skicklighet och skapar en ljudvärld som både är intim och expansiv.

Sagor och barndomsminnen är återkommande teman i Abrahamsens musik. I Märchenbilder märks också hans fascination för naturen och dess koppling till det mänskliga känslolivet. Musiken fångar en känsla av tidlöshet, där det bekanta möter det oförutsägbara och väcker en djup känsla av förundran.

Märchenbilder har blivit ett av Abrahamsens mest spelade kammarverk och är ett uppskattat inslag på konserter världen över. Verket speglar hans unika förmåga att kombinera enkelhet och komplexitet på ett sätt som både berör och överraskar.

Hans Abrahamsens Märchenbilder är mer än bara musik; det är en upplevelse som tar lyssnaren med på en poetisk resa, fylld av magi och förtrollning. Genom detta verk visar Abrahamsen att han är en mästare på att skapa musik som berör både hjärtat och fantasin.

Kurt Atterberg (1887–1974)
Hornkonsert A-dur, op. 28
Allegro con brio
Andante con moto
Allegro moderato

Kurt Atterberg var en av Sveriges mest framstående tonsättare under första hälften av 1900-talet. Han kombinerade sin karriär som kompositör med sitt arbete som ingenjör och chef på Patentverket, vilket bidrog till en livsstil där kreativitet och logik flätades samman. Atterbergs musik kännetecknas av en romantisk grundton, influerad av både nordiska klangideal och tysk romantik.

Atterbergs hornkonsert är ett av hans mest älskade verk. Den skrevs 1926 och är dedikerad till den tyske hornisten Josef Schantl, en framstående musiker som inspirerade Atterberg till att utforska hornets fulla potential.
Konserten är en hyllning till hornets unika klang, som Atterberg använder för att förmedla både lyrisk värme och heroisk kraft. Verket är typiskt för Atterbergs stil, med rika melodier, frodig harmonik och en balans mellan dramatik och elegans.

Första satsen inleds med en ljus och energisk karaktär. Hornet introducerar ett huvudtema som är både självsäkert och melodiöst, vilket utvecklas i en dialog med orkestern.
Andra satsen är mer introspektiv och lyrisk, med ett mjukt, sångbart tema. Här får hornet visa upp sin förmåga att skapa en varm, nästan mänsklig röst, ackompanjerad av subtila orkesterklanger.
Finalen är lekfull och rytmisk, med dansanta teman som speglar Atterbergs förkärlek för folklig inspiration. Satsen kulminerar i en strålande avslutning där hornet framträder i sin fulla glans.

Hornet är ett av de mest krävande instrumenten att spela, och Atterbergs konsert utnyttjar instrumentets hela register. Solisten måste behärska både teknisk precision i snabba passager och förmågan att skapa långa, expressiva fraser. Detta gör verket till en utmaning för hornister, men också en chans att glänsa med instrumentets unika egenskaper.

Vid uruppförandet mottogs hornkonserten med stor uppskattning och betraktades som ett viktigt tillskott till hornrepertoaren. Verket är idag en favorit bland hornister och framförs regelbundet på konserter världen över.
Atterbergs hornkonsert är inte bara ett uttryck för hans kärlek till hornets klang utan också en tidlös påminnelse om hans skicklighet som melodiker och orkestratör. Denna konsert fortsätter att fängsla publiken med sin romantiska charm och tekniska briljans.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Symfoni nr 38 D-dur ”Prag” (K504)
Adagio – Allegro
Andante
Presto

Mellan de båda geniala operorna Figaros bröllop och Don Giovanni fullbordade Mozart alltså den 6 december 1786 också en symfoni, den som fått nummer 38. Mozart inleder symfonin med en långsam och olycksbådande musik, liknande den som klingar vid mötet med stengästen i Don Giovanni. Första satsens snabbare del påminner om det rörligare avsnittet i uvertyren till samma opera. Andantet är lika lyriskt som den idylliska sommarnatten i greve Almavivas gård i Figaros bröllop, och finalen är en sprudlande komedi i Figaros anda: öppningstemat liknar påtagligt duetten mellan Susanna och Cherubino.

Symfonin kretsar alltså helt kring de operor som gjorde succé i Prag, men musiken är också svårare att spela och är mer komplicerat skriven än någon av Mozarts tidigare symfonier. Han visste nämligen att man i Prag kunde spela så ”svår” musik, och att publiken ändå skulle förstå den. Han hade rätt: kritiken fann musiken ”vara ett sant mästerverk av instrumental komposition, fylld av oväntade vändningar … Vi visste faktiskt inte vilket vi skulle beundra mest; de förträffliga kompositionerna eller det förträffliga spelet. Båda delarna gjorde tillsammans ett totalintryck på våra själar som liknade mild förtrollning”. På grund av anknytningen till den böhmiska huvudstaden kallas symfonin ofta ”Pragsymfonin”, men ibland också för ”symfonin utan menuett”, eftersom en sådan sats för ovanlighets skull saknas.

Mozart dirigerade själv urframföran­det på Nationalteatern i Prag den 19 januari 1786. Och glatt kunde han konstatera att det gett honom en inkomst på tusen gulden. 

Tre dagar senare (22 januari) ledde Mozart själv ett framförande av Figaros bröllop, även det på Nationalteatern. Därefter reste Mozart tillbaka till Wien, besökte Salzburg för att begrava sin far, och var sedan tillbaka i Prag i oktober för att åter bo hos de goda vännerna, tonsättaren Duschek och hans skönsjungande hustru, och åter leda en föreställning av Figaros bröllop (14 oktober), som hållit sig kvar på repertoaren. Pragborna hade inte glömt sin älskling. Hans musik spelades flitigt, och under hans frånvaro hade det vuxit fram legender kring hans person. Man berättade bland många andra anekdoter att han en gång medan han spelade käglor skulle ha skrivit ner långa avsnitt av sin opera medan han väntade på sin tur, men samma historia berättas även i samband med hans klarinettrio.
Stig Jacobsson

Rodolfo Barraez, dirigent 
Annamia Larsson, horn
Åsa Wirdefeldt, konsertmästare

VIOLIN I
Åsa Wirdefeldt
Peter Olofsson
Finndís A Kristinsdóttir
Lolita Kisonaite
Kerstin Svensson
Bartosz Cajler
Tuulikki Nilsson Salo
Cristina Komilova Lixandru

VIOLIN II
Iskandar Komilov
Daina Mateikaite
Anne Nilsson
Josef Cabrales Alin
Ingrid Kytöharju
Dag Björkling
Ulf Nilsson

VIOLA
Anna Hyllman
Kim Hellgren
Ingemar Höglind
Anna Harju
Helena Wahlund

CELLO
Mats Olofsson
Adrian Kaufeldt
Katarina Lysell
Saga de Leon

KONTRABAS
Tomas Wahlund
Fabian Dahlkvist
Jesper Julin

FLÖJT
Julia Crowell
Kristin Olsson

OBOE
Manou Rolland
Ulrika Gjelsnes

KLARINETT
Lucy Rugman

FAGOTT
Patrik Håkansson
Per Nilsson

HORN
Johan Stone
Ulf Linde

TRUMPET
Viktor Silverstone
Odd Inge Gjelsnes

TROMBON
Mikael Appelgren

PUKOR
Anders Lindblad

SLAGVERK
Glenn Larsson
Marcus Ström

PIANO
Dmitry Tyapkin

Den venezuelanske dirigenten Rodolfo Barráez, baserad i Berlin, är en naturlig kommunikatör med en smittsam karisma. Han utmärker sig genom sin livfullhet, känslighet och passion för konsten. Under säsongen 2023-2024 ansluter han som assisterande dirigent till Los Angeles Philharmonic Orchestra samt som biträdande dirigent till Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela. Han inleder också sin andra säsong som biträdande dirigent för Singapore Symphony Orchestra och tillträder som residensdirigent vid Opera de Paris.

Barráez vann första pris vid Hong Kong International Conducting Competition 2023 och har tidigare framgångar, inklusive första pris vid Universidad Nacional Autónoma de México International Conducting Competition (OFUNAM) 2018 och andra pris vid Siemens-Hallé International Conductor Competition i Manchester 2020.

Under säsongen 2022-2023 debuterade Rodolfo med Los Angeles Philharmonic i Walt Disney Concert Hall, där han dirigerade Stravinskys Eldfågeln samt med Münchener Kammerorchester under deras Sydamerikaturné, bland andra. Några av hans senaste framträdanden som gästdirigent inkluderar Appassionato Orchestre vid Verbierfestivalen 2022, Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias, The Hallé Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, Orquesta Sinfónica de la RTVE, Sinfónica Simón Bolívar, Filarmónica de Bogotá och flera andra orkestrar i Latinamerika och Europa.

Framtida höjdpunkter inkluderar framträdanden med Hong Kong Sinfonietta, Orchestre Philharmonique de Marseille, Gävle Symfoniorkester och NAC Orchestra, bland andra.

Barráez har en kandidatexamen i dirigering från Universidad Nacional Experimental de las Artes i Venezuela och har även tagit en kandidatexamen och en masterexamen i dirigering vid Hochschule für Musik Hanns Eisler i Berlin. Han är starkt påverkad av sin utbildning inom El Sistema under ledning av José Antonio Abreu och Teresa Hernández och brinner för att bidra till musikundervisning. År 2019 grundade han Falcón Conducting Workshop, en organisation som stödjer unga dirigenter genom mästarkurser och workshops i hans hemstad samt vid framstående institutioner som Universidad Nacional de Colombia och Universidad Autónoma de Zacatecas. Genom El Sistema Greece, med stöd av Hilti Foundation, har han även utbildat unga musiker från utsatta områden i Grekland, vilket ytterligare visar hans passion för att föra samman unga genom musik.

Rodolfo började sin dirigentkarriär som en framstående violinist. Som tidigare medlem i Orquesta Sinfónica Teresa Carreño de Venezuela har han framträtt under ledning av Sir Simon Rattle, Claudio Abbado och Gustavo Dudamel på scener som Teatro Alla Scala i Milano, Royal Festival Hall i London, Salzburgfestivalen och Tokyo Metropolitan Art Space.