Datum och tid:

Torsdag 12 december, 19:00

Pris:

310-350 kr

El Niño: Nativity Reconsidered

El Niño: Nativity Reconsidered dirigeras av chefdirigent Christian Reif, som skapade det nya arrangemanget och uruppförde den omarbetade versionen, som en del av Grammyvinnande Julia Bullocks residens vid Metropolitan Museum of Art i New York.

Christian Reif CHEFDIRIGENT
Gävle Symfoniorkester
Julia Bullock SOPRAN
Rachael Wilson MEZZOSOPRAN
Kyle Tingzon KONTRATENOR
Davóne Tines BASBARYTON
Heliga Trefaldighets vokalensemble

JOHN ADAMS El Niño: Nativity Reconsidered (arr: Reif)

Efter succén i New York kommer dessa fängslande röster till Gävle – sopranen Julia Bullock, mezzosopranen Rachael Wilson, kontratenoren Anthony Roth Costanzo och basbarytonen Davóne Tines – sammanflätas i detta mäktiga samtida oratorium.

The New York Times beskrev det som "intimt, berörande och fylld med diskret aktivism." El Niño är ett sällan framfört verk som "utforskar de centrala teman kring Jesu födelse – mirakel, den unika relationen mellan förälder och barn," säger Bullock, som genomarbetat de delar av verket som framförs och vars "röst och vision har sin självklara plats i branschen" (Opera News).

Video

Christian Reif delar med sig av insikter om magin i John Adams juloratorium El Niño, och erbjuder ett nytt perspektiv på detta moderna mästerverk. Han berättar hur han arrangerade om El Niño för en mindre ensemble, vilket ger verket en mer intim känsla, och uttrycker sin beundran för den exceptionella stjärnkvaliteten hos de sångare som kommer att stå på scen under konserten.

Min första lägenhet i New York City låg längs med A-Train vid stationen på 190th Street, precis vid foten av Fort Tryon Park, och The Met Cloisters var ett av de första ställena jag sökte upp. Efter att ha bott 16 mil norrut i Hudson Valley i två år, medan jag studerade musik vid Bard College, så saknade jag verkligen den idylliska miljön. Att klättra till en utsiktsplats med en vidsträckt vy över Hudson-floden och George Washington-bron var ett andningshål, och det gav ett perspektiv som jag inte kunde uppleva någon annanstans i staden. The Met Cloisters är designat på ett klassiskt sätt, med mångsidig medeltida arkitektur och konst från hela Västeuropa placerade sida vid sida – och jag fann det harmoniskt och väl ihopsmält, en miljö där jag kunde röra mig fritt mellan rum och trädgård, från kapell till gravplats.

När The Met föreslog att jag skulle anordna en föreställning här under helgerna började jag genast tänka på El Niño av kompositören John Adams och librettisten Peter Sellars.

Juloratoriet El Niño är ett av mina favoritverk och jag anser att det är ett av Johns och Peters bästa samarbeten. Det är ett mastodontverk – nästan två timmar långt, orkestrerat för full orkester med utökad instrumentation, vuxen- och barnkör samt sex solister, varav hälften utgörs av den extraordinära kombinationen av tre kontratenorer. Det är sällan framfört, antingen på grund av de resurser som krävs eller möjligtvis för att den nordamerikanska jultradition ofta föredrar framföranden av Händels Messias. Messias är förstås ett älskat verk, men det kretsar inte enbart över julberättelsen; det omfattar även Kristi liv, död och uppståndelse. El Niño, å sin sida, utforskar de centrala temana i julberättelsen – den obefläckade befruktelsen, den unika relationen mellan mor och barn, och gåvogivandet – och reflekterar också över tanken att med löftet om nytt liv kommer en lika stor hot om oförklarligt våld och offer. När John och Peter skapade El Niño beslutade de medvetet att, utöver europeiska tolkningar från den mansfokuserade bibliska kanonen, inkludera bidrag från kvinnor och latinamerikanska poeter.

Att framföra ett musikverk som hyllar latinamerikanska poeter och kvinnors röster i en miljö som är tillägnad europeisk arkitektur med enbart europeisk religiös konst kändes relevant – inte bara för mitt uppdrag som Artist in Residence utan även för The Met självt. Under de senaste fem åren har The Met blandat in sakkunniga som specialiserar sig på latinamerikansk konst i olika former, för att ytterligare säkerställa att berättelserna om The Mets konst och historia är omfattande och oförkortade.

Utsikten att framföra El Niño i denna miljö var för bra för att missa, så jag ville se om det fanns ett sätt att berätta hela julberättelsen med det ursprungliga materialet, samtidigt som jag – för att använda ett bra ord – var ekonomisk. Jag tillbringade tid med partituret och den ursprungliga inspelningen från 2001, som har två av de mest inspirerande och inflytelserika vokalisterna från den tiden, Lorraine Hunt Lieberson och Dawn Upshaw. Det var svårt att överväga att klippa de fantastiska körerna och utelämna de tre kontratenorerna, som representerade rösterna från både himmelska och jordiska budbärare, men jag var tvungen att hålla mig fokuserad: berätta hela julberättelsen; hedra det intima utrymmet där det skulle framföras; och ta hänsyn till de ekonomiska begränsningarna av att framföra ett så stort verk.

Jag skrev till John och Peter om mina förslag och hur jag avsåg att omstrukturera verket för en kapellmiljö. Jag förklarade att anledningen till att jag ville omarbeta deras El Niño var att jag kände starkt att deras belysnade av julberättelsen borde delas och höras av fler människor och i fler sammanhang. Inom två telefonsamtal hade vi en bekräftad lista över material och John hade föreslagit vilken arrangör han ville ha.

Jag har aldrig tänkt på denna nuvarande presentation som en kammarmusikreduktion av det ursprungliga verket, utan snarare som en koncentrerad version. Det är något annat, som det måste vara. Även om det finns en accepterad risk för oss alla som har varit involverade i de olika versionerna av detta verk, är jag helt enkelt förväntansfull över att få föra El Niño i detta intima och heliga rum i New York.

Jag är så tacksam för alla som har bidragit och gjort detta projekt möjligt: från John Adams, som gjorde detta till sin gåva till mitt residens, till varje medlem av min konstnärliga familj i American Modern Opera Company (AMOC) som gjorde sin debut i New York med denna föreställning. Det ger mig stor glädje att tänka på hur vårt unga sällskap kommer att fortsätta möjliggöra projekt, samarbeten och ambitiösa idéer, som detta, att existera.
Julia Bullock

Gävle Symfoniorkesters chefdirigent Christian Reif har snabbt etablerat ett gott renommé för sin naturliga musikalitet och tekniska behärskning. Han är konstnärlig ledare för Lakes Area Music Festival i Minnesota, en månadslång sommarfestival som sträcker sig från opera och kammarmusik till symfoniska framträdanden.

Säsongen 2022/23 inkluderade konserter med flera av de ledande orkestrarna i Europa och USA, och sommaren 2023 ledde han konserter på Enescu-festivalen, Grand Teton Music Festival och World Youth Symphony Orchestra på Interlochen.

Med fötterna i både Nordamerika och Europa har Reif dirigerat symfoniorkestrarna i städer som San Francisco, Baltimore, Houston, Dallas, Colorado, Indianapolis, Kansas City och Saint Paul. I Europa har han uppträtt upprepade gånger med Orchestre National de Lyon, Royal Scottish National Orchestra, Münchner Rundfunkorchester, Gävle Symfoniorkester, Hallé Orchestra och Stavanger Symphony.

Under pandemin var Reif aktiv på piano och spelade in en serie virtuella ”Songs of Comfort” med sin fru, den klassiska sångerskan Julia Bullock. I november 2020 presenterade NPR Music duon i en ”Tiny Desk (Home) Concert” för deras speciella karantänutgåva av serien. NPR:s Tom Huizenga fann det ”bland de mest transcendenta musikaliska ögonblicken jag har upplevt i år” och The New York Times lyfte fram dem på deras ”Bästa klassiska musik 2020”-listan.

Från 2016 till 2019 var Christian husdirigent för San Francisco Symphony och konstnärlig ledare för San Francisco Symphony Youth Orchestra, efter att ha varit dirigentstipendiat vid New World Symphony från 2014 till 2016 och vid Tanglewood Music Center 2015 och 2016. Han studerade dirigering vid Mozarteum i Salzburg och vid The Juilliard School i New York City. Det var där han först träffade sin fru Julia Bullock, som han bor med i München.

Den Grammy-vinnande amerikanska sopranen Julia Bullock, känd för att "förmedla intensiva, autentiska känslor som om hon sjöng direkt från själen" (Opera News), beskrivs som "en oumbärlig sopran för vår tid" (Los Angeles Times). Med en mångsidig konstnärlighet, skarp intelligens och imponerande scennärvaro har hon tagit huvudrollen i produktioner och konserter på världens främsta kulturinstitutioner. Julia är även efterfrågad som innovativ kurator, med tidigare uppdrag som Artist-in-Residence vid bland annat San Francisco Symphony, Metropolitan Museum of Art i New York och Guildhall School i London.

Under säsongen 2023-24 ser Julia fram emot flera operatiska debuter. Hon debuterar vid Metropolitan Opera i John Adams och Peter Sellars oratorium "El Niño", dirigerat av Marin Alsop, och gör även sin första framträdande vid Barcelonas Gran Teatre del Liceu i Adams opera "Antony & Cleopatra". Julia är också central i den världspremiär av "The Shell Trial" vid Dutch National Opera, en klimatfokuserad opera som hon har skapat tillsammans med Pulitzerprisbelönade kompositören Ellen Reid. Hon kommer även att framföra sitt projekt "Nativity Reconsidered: El Niño" på turné i USA med American Modern Opera Company (AMOC), där hon är en av grundarna.

Julia Bullock har gjort viktiga debuter på operascener som Royal Opera House i London, San Francisco Opera, Dutch National Opera och Santa Fe Opera. Hennes repertoar är bred och inkluderar allt från klassiska roller i Händels "Theodora" till nyskapande verk som "Upload" av Michel van der Aa.

På konsertscenen har Julia framfört verk med ledande orkestrar som Boston Symphony Orchestra, L.A. Philharmonic och Bavarian Radio Symphony Orchestra. Hennes senaste soloalbum, "Walking in the Dark", hyllades som ett av årets bästa album av NPR och vann ett Opus Klassik-pris.

Julia Bullock är en stark röst för social medvetenhet och rättvisa inom konsten och är en efterfrågad talare i paneler om jämlikhet och inkludering. Hon är också rådgivare för Turn The Spotlight, en organisation som arbetar för att skapa en mer rättvis framtid inom konsten.

Den amerikanska mezzosopranen Rachael Wilson har nyligen tilldelats det prestigefyllda Bayerska konstpriset. Ursprungligen från Las Vegas, Nevada, har Rachael en examen från Juilliard School och har varit medlem i Operastudion vid Bayerische Staatsoper. Sedan 2015 har hon tillhört ensemblen där, och mellan 2019 och 2022 var hon en del av ensemblen vid Staatsoper Stuttgart.

Under säsongen 2024/25 kommer Rachael att göra sin debut med Komische Oper Berlin som altsolist i Damiano Michielettos nya iscensättning av Händels "Messias" på Tempelhofs flygplats. Hon debuterar också vid Staatsoper Hamburg som Donna Elvira i "Don Giovanni" och återvänder till Theater Basel i titelrollen som Carmen. Vidare kommer hon tillbaka till Staatsoper Stuttgart som Jenny Hill i "The Rise and Fall of the City of Mahagonny" och till Glyndebourne Festival som Varvara i "Katya Kabanova", dirigerad av Robin Ticciati – en roll hon även kommer att sjunga i Krzysztof Warlikowskis nya produktion vid Bayerische Staatsoper under ledning av Mirga Gražinytė-Tyla. På konsertscenen kommer Rachael att framträda med Münchner Rundfunkorchester och Gävle Symfoniorkester, och hon gör sin debut vid Musikverein med Wiener Symphoniker under ledning av Lorenzo Viotti.

Förra säsongen debuterade Rachael som Donna Elvira i "Don Giovanni" för Santa Fe Opera och Malmö Opera; som Lola i "Cavalleria Rusticana" vid The Royal Opera House, samt som titelrollen Carmen i en ny produktion för Theater Basel, dirigerad av Maxime Pascal. Hon framträdde även med Radio Filharmonisch Orkest i Rossinis "Petite Messe Solenelle".

Under säsongen 2022/23 gjorde Rachael sin debut vid Opernhaus Zurich som Balkis i en ny produktion av Offenbachs "Barkouf", återvände som Olga i "Eugene Onegin" och framträdde vid Glyndebourne Festival som Hermia i "A Midsummer Night's Dream". Vid Staatsoper Stuttgart syntes hon som Charlotte i "Werther" och i titelrollen som Carmen. På konsertplattformen uppträdde hon med Messiaens "Harawi" vid Ruhrtriennale och Spoleto-festivalerna, samt spelade in och framförde Zemlinskys "A Florentine Tragedy" med Münchens radioorkester. Hon anslöt sig till American Modern Opera Company för en konsertuppsättning av John Adams "El Niño" i New York och debuterade med Orchestre national d'Île de France med Prokofjevs "Ivan den förskräcklige".

Rachaels senaste operauppdrag inkluderar debuter vid Teatro Real i Madrid som Cherubino i "Le nozze di Figaro" och vid Opéra national du Rhin som Kay i Abrahamsens "The Snowqueen" – en roll hon även repriserade med Nederländernas radioorkester och Kent Nagano vid Concertgebouw i Amsterdam.

Den filippinske kontratenoren Kyle Sanchez Tingzon är en nykomling på den amerikanska klassiska musikscenen. Under säsongen 2022/23 gjorde Kyle flera anmärkningsvärda debuter, förutom sitt fortsatta arbete med American Bach Soloists. Först anslöt han sig till Pacific Opera Project som Teseo i den amerikanska premiären av Vivaldis "Ercole su'l Termodonte". Därefter debuterade han med Tacoma Opera som Father Hylebos i världspremiären av "Tacoma Method". Sommaren tillbringade han med The Glimmerglass Festival, där han hyllades för sin "smältande vackra ton" (Bachtrack) som Goffredo i "Rinaldo". Denna säsong hoppade han in som solist med American Bach Soloists för deras "Baroque New Year's Eve at the Opera". Han är också solist för California Bach Soloists i Bachs "Mässa i h-moll" och vid den 49:e International Bamboo Organ Festival där han framför "Johannespassionen". På operascenen ser han fram emot att framträda som Arsamene ("Serse") med San Francisco Conservatory of Music Baroque Opera, innan han återvänder till The Glimmerglass Festival som Endimione i "La Calisto".

Kyle deltog nyligen i Opera Theatre of Saint Louis 2022 års festivalsäsong som en Gerdine Young Artist. Där gjorde han sin debut i Stewart Wallace's världspremiär av "Harvey Milk Reimagined", där han "stod ut som Budbäraren" (The Wall Street Journal). Han var även stand-in för Third Spirit i Mozarts "Trollflöjten".

Under sin tid vid San Francisco Conservatory of Music gjorde Kyle sina debuter i titelrollen i Händels "Giulio Cesare in Egitto" och som Ottone i Monteverdis "L'incoronazione di Poppea". Han har även framfört scener som Arsamenes i Händels "Xerxes", som Oberon i Brittens "En midsommarnattsdröm", Auntie i "Peter Grimes" samt Orfeo i Glucks "Orfeo ed Euridice".

Kyle vann San Francisco District och mottog ett uppmuntringspris vid de regionala finalerna i Los Angeles under 2021-2022 års Metropolitan Opera Laffont Competition. Han vann också första pris vid den åttonde Handel Aria Competition i Madison, Wisconsin 2021. Året innan tog han hem tredje pris vid Rochester International Vocal Competition i New York, arrangerad av Rochester Oratorio Society.

Tidigare framträdanden i Filippinerna inkluderar J. Haydns "Missa in Angustiis" (2019), Händels "Messias" och "Dixit Dominus" (2017). Han har även framfört Vivaldis "Gloria i D" vid Svenska Kyrkans Gosskörsförening i Rättvik, Sverige (2019). Kyle var sångare och framstående solist vid en uppsättning av Bernsteins "Mässa" på Esplanade i Singapore (2018). Han har även varit solist vid det årliga International Bamboo Organ Festival i Las Piñas City, Filippinerna, en festival dedikerad till framförandet av tidig musik.

Kyle avslutade 2022 sina master- och postgraduala studier i sång, med inriktning på historisk framställning, vid San Francisco Conservatory of Music, där han studerade under César Ulloa. 2015 tog han sin kandidatexamen i management med en minor i ekonomi från Ateneo de Manila University, Filippinerna. Han studerade även sång privat under Christopher Arceo.

Davóne Tines, hyllad som en artist som "förändrar vad det innebär att vara en klassisk sångare" (The New Yorker) och en av "vår tids mest kraftfulla röster" (Los Angeles Times), är en banbrytande konstnär vars arbete omfattar en mångsidig repertoar, från tidig musik till nyskrivna verk av ledande kompositörer, samtidigt som han utforskar dagens sociala frågor. Som skapare, kurator och artist i skärningspunkten mellan många historier, kulturer och estetik, engagerar han sig i arbete som blandar opera, konstsång, spirituals, samtida klassisk musik, gospel och protestsånger för att berätta en djupt personlig historia om uthållighet som förenar hela mänskligheten.

Den här säsongen sjunger Tines i John Adams' "El Niño" på flera scener och i olika versioner. Han debuterar vid Metropolitan Opera våren 2024 med en fullscenisk version av opera-oratoriet och framför en konsertversion med Houston Symphony och Cincinnati Symphony, där han även framträder i Kaija Saariahos "True Fire". Som medlem av American Modern Opera Company (AMOC") turnerar han med "El Niño: Nativity Reconsidered" – en bearbetning av verket – till Kansas City, Stanford, New Haven och New York vid Cathedral of St. John the Divine. Han framträder också i Tod Machovers "VALIS" vid MIT och John Cages "mellanoperor" "Europeras 3 & 4" regisserade av Yuval Sharon med Detroit Opera.

Tines är en musiker som tar fullt ansvar för sitt arbete, från koncept till framförande. Detta återspeglas i hans "Recital No. 1: MASS", en undersökning av liturgin som jämför västeuropeiska, afroamerikanska och 2000-talets traditioner för att blottlägga gemensamma nämnare i våra delade andliga resor. Programmet innehåller verk av J.S. Bach, Margaret Bonds, Moses Hogan, Julius Eastman, Caroline Shaw, Tyshawn Sorey, samt Tines själv. Den här säsongen framför han "Recital No. 1: MASS" tillsammans med pianisten John Bitoy i Montreal, Chicago, vid McCarter Theatre i Princeton, och i Nederländerna vid String Quartet Biënnale Amsterdam och i Rotterdam.

Davóne Tines har uruppfört operor av dagens ledande kompositörer, inklusive John Adams, Terence Blanchard och Matthew Aucoin, och hans konsertframträdanden inkluderar verk som Beethovens nionde symfoni med San Francisco Symphony till Kaija Saariahos "True Fire" med Orchestre national de France. I likhet med "Recital No. 1: MASS" har Tines skapat två konserter för röst och orkester: "Concerto No. 1: SERMON", som kombinerar dikter av Langston Hughes, James Baldwin och Maya Angelou med verk av John Adams, Anthony Davis och ett stycke skrivet av Tines och Igée Dieudonné med orkestrering av Matthew Aucoin; och "Concerto No. 2: ANTHEM", en undersökning av nationskap och våra gemensamma visioner om Amerika, bestående av en bearbetning av "The Star-Spangled Banner" av Michael Schachter, texter av poeten Mahogany L. Browne, nya verk av Caroline Shaw och Tyshawn Sorey samt "Lift Ev'ry Voice and Sing" arrangerad av Tines och Schachter. Tines är också medskapare av "The Black Clown", en musikteaterupplevelse beställd och uruppförd av The American Repertory Theater och presenterad vid Lincoln Center.

Tines är utsedd till Årets sångare 2022 av Musical America. Han är Artist-in-Residence vid Brooklyn Academy of Music och Philharmonia Baroque Orchestra & Chorale, där han för första gången fungerar som Creative Partner, deltar i strategisk planering, programmering och arbetar inom samhället. Nyligen tjänstgjorde han som Artist-in-Residence vid Detroit Opera – en utnämning som kulminerade i hans framträdande i titelrollen i Anthony Davis' "X: The Life and Times of Malcolm X" våren 2022. Tines är med på den Grammy-nominerade världspremiärinspelningen av operan med Odyssey Opera och Boston Modern Orchestra Project, som släpptes i oktober 2023 på BMOP/sound. Han är mottagare av Sphinx Medal of Excellence 2020; mottagare av 2018 Emerging Artists Award från Lincoln Center; och är medlem av Lincoln Center's Collider, en innovationsplattform för nya röster i skärningspunkten mellan konst, teknologi och social rättvisa. Han är examen från The Juilliard School och Harvard University, där han också fungerar som gästföreläsare.

John Adams f. 1947
El Niño

John Adams El Niño är ett oratorium som handlar om Jesu födelse, och det presenterar en modern och mångsidig tolkning av denna händelse genom en kombination av traditionella och samtida texter. Verket beställdes av Théâtre du Châtelet i Paris, San Francisco Symphony och Barbican Centre i London, och hade sin premiär i Paris år 2000. El Niño är en av John Adams mest ambitiösa kompositioner och reflekterar hans intresse för att kombinera olika kulturella och musikaliska influenser.

Adams är känd för sin minimalistiska stil, men El Niño är ett verk som sträcker sig bortom denna genre och inkluderar en bred palett av musikaliska uttryck. Oratoriet består av två akter och använder sig av en mängd olika texter, inklusive bibelverser, apokryfiska skrifter, samt poesi från författare som Rosario Castellanos och Gabriela Mistral. Genom att blanda traditionella texter från julberättelsen med modern poesi från Latinamerika skapar Adams en komplex och rik narrativ struktur.

Musikaliskt sett kombinerar El Niño Adams signaturstil av repetitiva figurer och långa, svepande melodier med influenser från olika genrer, inklusive gregoriansk sång, gospel, och filmisk musik. Verket är skrivet för sopran, mezzosopran, kontratenor, kör och orkester, och det inkluderar också en barnkör, som bidrar till den eteriska och oskuldsfulla klangbilden.

Vid premiären mottogs El Niño med stor entusiasm och har sedan dess blivit ett av Adams mest framträdande verk. Det ses som en viktig modern motsvarighet till traditionella juloratorier som Händels Messias eller Bachs Juloratorium. Adams val att inkludera moderna, ofta feministiska texter, som lyfter fram Maria och andra kvinnliga figurer i berättelsen, har hyllats för sitt nytänkande och djup.

El Niño har framförts världen över och har blivit särskilt uppskattat för sin förmåga att balansera det andliga med det mänskliga, och det traditionella med det moderna. Verket anses vara en av de mest betydelsefulla nutida kompositionerna inom den klassiska musikens repertoar och ett utmärkt exempel på hur Adams har förmågan att förnya och berika traditionella musikaliska former med ett samtida perspektiv.

Sammanfattningsvis är John Adams El Niño ett kraftfullt och innovativt verk som erbjuder en unik tolkning av julens berättelse, och det fortsätter att fascinera och inspirera publiker över hela världen.

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konsertern håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!


Kontakt:
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

 

BILJETTER 


Finns det biljetter kvar? 
Det ser du enklast genom att trycka på KÖP BILJETT-knappen vid respektive evenemang. Du kommer då till eventets sida på Ticketmaster, där du kan se tillgänglighet, och det är där du enklast köper dina biljetter. Dina biljetter återfinns sedan i Ticketmaster app, samt via din e-post. Har du inget konto på ticketmaster är det enkelt att skaffa, tryck här för mer information

Kan jag återlösa min biljett?
I normala fall går det inte att återlösa sin biljett. I Kund & köpvillkoren står det att köpt biljett gäller. Du kan däremot sälja din biljett via Tickmaster och deras gratistjänst Resale, se punkten nedan.

Kan jag sälja min biljett? (Vad är Ticketmaster Resale?)
Om du exempelvis får förhinder eller inte kan gå på ditt evenemang kan du lägga upp dem till försäljning via Ticketmasters tjänst Resale. Det kostar ingenting, och både du och köparen gör en trygg och säker affär via Ticketmasters system. Resale finns tillgängligt fram till 8 timmar före evenemangstart (undantag kan förekomma). Du lägger upp dina biljetter till salu direkt från ditt Ticketmaster-konto. För mer information och tillvägagångssätt, se Ticketmasters sida om Resale. Resale hjälper både säljare och köpare med en trygg affär.

Vi påminner om att endast köpa biljetter på internet från vår officiella biljettleverantör Ticketmaster, atingen via deras hemsida, deras app eller Resale. Köp aldrig biljetter från övriga andrahandsförsäljare. Du riskerar exterma överpriser, falska biljetter och utebliven leverans.

Vad händer om ett evenemang blir inställd eller flyttat?
Om evenemanget av någon anledning flyttas eller ställs in, så skickas information om vad som gäller till samtliga biljettinnehavare till den e-postadress som användes i samband med köpet. Vid flyttade evenemang fortsätter din biljett att gälla till det nya datumet. Vid både inställda och flyttade evenemang erbjuds oftast återlösen under en begränsad period, men ibland erbjuder inte arrangören/arenan återköp vid flytt. Vid eventuell återlösen återbetalas inte serviceavgiften.

Kan jag köpa presentkort hos er?
Gävle Konserthus säljer egna presentkort i biljettkassan. Dessa nyttjas till köp av evenemangsbiljetter och gäller enbart vid köp i biljettkassan.
Det går även att köpa elektroniska presentkort via Ticketmaster, och dessa gäller enbart vid köp på Ticketmaster.se eller i Ticketmasters app.
Restaurang Gourmet Blå säljer också egna presentkort, och dessa gäller enbart för förtäring i restaurangen.

Hur bokar jag plats för rullstol?
Gävle Konserthus har 4 tillgänglighetsanpassade platser, för exempelvis rullstol, och dessa kan enbart bokas genom att besöka Gävle Konserthus biljettkassa, via telefon eller e-post

Vad gäller för ledsagare/medföljare?
Gävle Konserthus har 4 platser (lösa stolar) tillgängliga för ledsagare/medföljande. Stolarna är placerade i anslutning till de 4 rullstolsplatser som finns (2 på vänster parkett och 2 på höger parkett).

Gävle Konserthus erbjuder ledsagare/medföljande tillgång till dessa stolar utan kostnad under följande förutsättningar:

  • Ledsagar/medföljarplats måste bokas i samband med att brukaren köper biljett.
  • Ledsagar/medföljarplatserna kan enbart bokas i Gävle Konserthus biljettkassa.
  • Ledsagar/medföljarplats utan kostnad gäller enbart i mån av plats på de 4 upplåtna lösa stolarna och biljett skall skrivas ut.

Om brukaren inte behöver rullstolsplats utan kan sitta i salongen och ledsagaren/medföljaren önskar sitta bredvid måste ledsagaren/medföljaren köpa biljett. Om ledsagaren/medföljaren önskar biljett utan kostnad, erbjuds enbart de lösa stolarna vid rullstolsplats.

 

TIDER 

När öppnar Gävle Konserthus? 
Konserthuset öppnar alltid två timmar innan evenemangsstart. Restaurang och café öppnar oftast två timmar innan evenemangsstart, men avvikelser förekommer. För aktuella öppettider, se respektive konsert i vårt kalendarie

Finns det garderob? 
I publikfoajén finns det både en bemannad bevakad garderob (öppen vid vissa konserter i Gevaliasalen, biljetter köps i samband med biljettköp online, eller i biljettkassan) samt en kostnadsfri obevakad garderob (alltid öppen). Den bemannade garderoben öppnar två timmar innan evenemangsstart. På vissa evenemang erbjuds enbart obemannad garderob. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder eller större väskor än cirka 20x30cm in i konsertsalarna.

När ska jag vara på plats?
Kom i god tid till evenemanget! Alla evenemang i Gävle Konserthus startar på angiven tid. Det kan vara svårt att hitta parkering, det kan bildas kö både in till konserthuset, att visa biljett och i garderob. En rekommendation är att vara på plats senast 30 minuter innan evenemanget startar. 

Du som köpt biljett har eget ansvar att hålla dig uppdaterad om förändringar kring det evenemang du skall gå på. Aktuell information finns på vår websida. Vid övriga frågor, kontakta Gävle Konserthus biljettkassa

Vad händer om jag kommer för sent? 
Vänd dig till våra publikvärdar. De hjälper dig in så snart det går, till en plats där din ankomst stör så lite som möjligt. Det är alltså inte säkert att du får sitta på din bokade plats. Vid konsert med Gävle Symfoniorkester kan publikvärdarna inte släppa in dig förrän det är applåd efter avslutat stycke/verk. 

 

RESTAURANGEN 

Hur bokar jag bord i restaurangen? 
På varje evenemang där bordsbokning är möjlig finns en BOKA BORD-knapp. Tryck på den för att boka bord. Du kan även kontakta Gourmet Blå direkt. Därefter får du en bekräftelse av restaurangen. Aktuella menyer kan du hitta på gavlekonserthus.se/restaurang 

 

ÖVRIGT 

Var finns det parkering? 
Parkering finns vid konserthuset. Det finns begränsat antal platser. Tänk på att delar av parkeringen är avsedd för personal och kräver särskilt tillstånd - biljett gäller ej på dessa platser. Parkering finns bland annat även vid Gävle Konstcentrum (Silvanum), Högskolan och Gallerian Nian vid stortorget. 

Var finns det toaletter?
Toaletter finns vid den obemannade garderoben på entréplan. Vid vissa evenemang öppnar vi även Tamburinen där det finns extra toaletter. På entréplanet, vid garderoben, finns RWC-toalett med bredare dörrar och automatik.

Får jag ta med ytterkläder eller väska in i salongen? 
På grund av säkerhetsregler för utrymning kan du inte ta med jacka/rock eller större/skrymmande kläder/accessoarer in i Gevaliasalen. Inga större väskor än cirka 20x30 cm kan tas med in i någon av konsertsalarna. Gävle Konserthus har en bemannad garderob och en garderob som är gratis. För att köpa garderobsbiljett till dem bemannade garderoben gör du det enklast i samband med köp av biljetten, men går även att göra på plats i biljettkassan. Den obemannade garderoben bevakas även av våra publikvärdar under evenemanget. 

Finns det hörslinga?
I Gevaliasalen har vi bärbara hörslingor som man hänger runt halsen. Dessa kvitteras ut i Gävle Konserthus biljettkassa innan konserten. Efter konserten lämnas hörslingan till någon av konsertvärdarna eller till personalen i garderoben.
I Bo Linde-salen finns fast hörslinga.
Använd T-läge.

Får jag fota/filma under konserten? 
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. På vissa evenemang råder det strikt bild- och ljudupptagningsförbud. Tänk även på att slå av din mobiltelefon, eller sätt den på ljudlös. Slå gärna på din mobiltelefon först EFTER konserten.  

Parfym och starka dofter? 
Tänk på att stark parfym och hårspray kan vara mycket besvärande för allergiker. 

Får jag ta med dryck in i konsertsalen? 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i våra konsertsalar. Undantag råder vid konsert i foajé och restaurang.

Får jag ta med min hund in i Gävle Konserthus?
Inga hundar tillåts i lokalerna. Undantaget är ledarhundar och assistanshundar.