Datum och tid:

Fredag 14 mars, 19:00

Pris:

310-350 kr

Liszts pianokonsert

Känn kraften i musikens dynamik när dirigenten Eugene Tzigane och det pianistiska underbarnet Eva Gevorgyan tar plats på Gevaliasalens scen för en oförglömlig konsertkväll! 

Eugene Tzigane DIRIGENT
Eva Gevorgyan PIANO
Gävle Symfoniorkester

C. M. VON WEBER Friskytten, uvertyr
F. LISZT Pianokonsert nr 2
C. NIELSEN Symfoni nr 5

 

Konserten inleds med en resa till operans värld med Carl Maria von Webers uvertyr till Friskytten – ett verk som är lika medryckande som det är dramatiskt.
Därefter tar Eva Gevorgyan plats vid tangenterna i Franz Liszts andra pianokonsert nr 2, en uppvisning av virtuos briljans och djupa känslor, framförd med en teknisk precision och expressivitet som fängslar och inspirerar. Gevorgyans tolkning blir en upplevelse som bokstavligen dansar genom varje nyans av Liszts vision.
Kvällen avslutas med Carl Nielsens episka Symfoni nr 5, en komposition som med sina kraftfulla kontraster och komplexa strukturer är en hyllning till den mänskliga andens beständighet och kreativitet. Under Tziganes skickliga ledning kommer symfonin att ta liv och ge uttryck för kamp och triumf, som fångar essensen av den mänskliga erfarenheten.

Carl Maria von Weber (1786-1826)
Friskytten, uvertyr

Carl Maria von Weber var kusin till Mozarts hustru Constanze, men Mozart dog när Carl bara var fem år gammal, så Weber hör till en nyare tid. Han brukar betraktas som länken mellan Beethoven och Wagner, och som den romantiska operans skapare. Han genomsyrade gärna sina operor med naturmystik och tyska folksagor, inte sällan berikad med en färggrann orkesterpalett. Han var praktiskt taget uppvuxen på en teater - hans far arbetade som kringresande teatermusiker - så han hade dessutom den dramatiska nerven i blodet. Främst studerade han komposition för Michael Haydn.
Med operan Friskytten revolutionerade han operakonsten. Den uruppfördes i Berlin 1821 och blev genast en världssuccé. Han flyttade ut handlingen (som tilldrar sig i Böhmen i mitten av 1700-talet) i den djupa skogen, gärna med skrämmande scener i trolskt månsken. Han lät det vanliga folket ta plats på scenen i form av jägare och smeder - och här figurerar även djävulen själv. Här händer åtskilliga övernaturliga ting! Ja, handlingen är sannerligen spännande, men även full av humor - och med mängder av lysande musik. Redan i uvertyren får man en föraning om vad som komma skall. Många av de melodier som efter hand dyker upp i operan presenteras nämligen redan här - men uvertyren är mer än ett potpurri, det är snarare fråga om en genomkomponerad tondikt.
Stig Jacobsson

Franz Liszt (1811–1886)
Pianokonsert nr 2 A-dur
Adagio sostenuto assai – Allegro agitato assai
Tempo del andante – Allegro moderato
Allegro deciso
Marziale un poco meno allegro
Un poco meno mosso
Allegro animato

Franz Liszt skrev två pianokonserter. Fast numera finns också en tredje, och även verket Totentanz är ett betydande stycke för piano och orkester, liksom en Ungersk fantasi. Det förvånar absolut inte att tidernas främsta pianist även ville framträda med egna verk tillsammans med orkester. De båda pianokonserterna (Ess-dur och A-dur) påbörjades samtidigt i Rom 1839 men fick ligga i malpåse i tio år innan Liszt på nytt började intressera sig för dem, och sedan behövde han för den första konserten ytterligare sju år att fullborda den. Den andra konserten blev inte helt färdig, med alla justeringar, förrän tolv år senare! Men i januari 1857 uruppfördes konserten med Liszt som dirigent och med hans elev Hans von Bronsart som pianist. (Den första konserten uruppfördes med Liszt som pianist och Hector Berlioz som dirigent i februari 1855 i Weimar.) Liszt hade i själva verket slutat framträda som pianovirtuos 1848 när han slog sig ner i Weimar.

De båda pianokonserterna tillkom alltså under samma tidsperiod och delar en tämligen rapsodisk karaktär, men de är på många sätt varandras totala motsatser. Den andra konserten, som spelas här i kväll, har sex ”satser” som spelas i följd utan pauser. Frågan är om man ens ska kalla dem satser. Här finns ingen traditionell satsstruktur, det är mera fråga om att följa med i tonsättarens associationer. Motiven passar inte in i sonatformen utan förvandlas och dyker upp i nya förklädnader genom hela verket – inte minst det tema i träblåset som inleder konserten. I den här konserten är det viktigare att pianisten är en poet än en virtuos, vilket inte hindrar att vissa partier kräver en oerhört driven teknisk skicklighet.
Stig Jacobsson

Carl Nilsen (1865-1931)
Symfoni nr 5, op 50
Tempo giusto. Adagio non troppo
Allegro. Andante un poco tranquillo

1921-1922 skrev Carl Nielsen samtidigt på de två verk som kommit att stå som motpolerna i hans skapande. Det gäller den soligt folkliga pastoralen Fynsk foraar och det storslagna dramat Symfoni nr 5. Symfonin har två stora satser som inte har något tematiskt släktskap, men som ändå hänger samman idémässigt. Musiken börjar med att altfiolerna gungar fram på den av Nielsen så ofta använda lilla tersen C-A och tar så småningom form i ett tema. Musiken klättrar uppåt och ett nytt tema växer ut mot ljuset. När musiken nått ytterligare högre har vi kommit fram till den destruktiva lilla trumman, som i partituret ges order om att improviserat göra allt den kan för att stoppa musikens fortsatta framfart, medan klarinetten klagar över att segern kostat så mycket lidande. Det är svårt att föreställa sig att inte första världskrigets fasor bidragit med tankeinnehåll. Musiken har enligt tonsättarens utsago velat skildra "de vilande krafterna i motsättning till de aktiva". På denna våldsamma sats med många gripande episoder följer ett härligt allegro. Det som överlevt katastrofen reser sig nu ur askan. Men återbyggnaden går inte smärtfritt. Ny energi laddas upp, bland annat i form av två fugor av vilka den sista leder symfonin fram till en högst vital avslutning. Vissa kritiker, konstnärer och musikvetare menar att Nielsens femma är den viktigaste symfoni som skrivits under 1900-talet.
Uruppförandet ägde rum den 24 januari 1922 och noterna hade slutdaterats nio dagar dessförinnan. Publiken var rörd och kritikerna konstaterade att den 56-årige Nielsen gick i spetsen för de unga. Men okonventionell ärlighet uppskattas inte alltid. När symfonin några år senare presenterades i Stockholm troppade publiken av i stora skaror och den blev ordentligt utskälld av flera kritiker, vilka fann musiken dårhusmässig. "Man vet ej om det skall skildra marknadsvimmel eller en hönsgård i helvetet, men en hiskelig olåt lyckas tonsättaren avlocka den med dödsförakt arbetande orkestern", skrev en kritiker. En annan skrev: "I symfonins första avdelning föres åhöraren till en kreatursmarknad med en avdelning för nyttan och köpenskapen, där kor och oxar råma, och en avdelning för nöjet, där karuseller går, taskespelare utföra sina konster och små retsamma satyrer med bockfot och svans kika mellan benen på publiken... en tonmålning av något renlärigt lutherskt helvete med stora djävlar, som dunka trumma, och smådjävlar som vissla och spela triangel."

Men det fanns också de som såg storheten: "I motsats till de föregående programnumren står denna femte symfoni i brännpunkten av vad som sker, jäser och rör sig i våra dagars musik. Carl Nielsen visar här en förmåga att hänsynslöst och konsekvent utforma en stil vars räckvidd och betydelse tränga långt utöver nationella gränser, denna konstart blir en insats i europeisk musikutveckling... Carl Nielsen framstår som en musiker av överlägsna och djärva mått, en som kräver odelad respekt, även av dem vilka icke vilja eller kunna följa honom. Den som förstå värdet av denna nya stil och inser den historiska nödvändigheten i dess framkomst, tvekar inte att räkna Nielsens femte symfoni till vår tids intressantaste och mest fängslande alster inom området."

Symfonin blev också det första nordiska verk som framfördes under den årliga Internationella festivalen för samtida musik, nämligen i Frankfurt am Main 1927. Då ansåg somliga att den redan klingade gammaldags, men den drog i alla fall ner applådåskor. Egentligen tystnade inte kritiken förrän en verklig auktoritet förklarat musiken sin kärlek. Det var Leonard Bernstein, som när han gjorde en banbrytande skivinspelning av symfonin, drog paralleller mellan Nielsens femma och Shakespeares drama om den danske prinsen Hamlet. Ja, där har vi Danmarks båda mest betydande bidrag till den kulturella världsmarknaden. I alla händelser är detta musik som inte lämnar många oberörda.
Stig Jacobsson

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konserter håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!



Kontakt:

restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

 

BILJETTER 


Finns det biljetter kvar? 
Det ser du enklast genom att trycka på KÖP BILJETT-knappen vid respektive evenemang. Du kommer då till eventets sida på Ticketmaster, där du kan se tillgänglighet, och det är där du enklast köper dina biljetter. Dina biljetter återfinns sedan i Ticketmaster app, samt via din e-post. Har du inget konto på ticketmaster är det enkelt att skaffa, tryck här för mer information

Kan jag återlösa min biljett?
I normala fall går det inte att återlösa sin biljett. I Kund & köpvillkoren står det att köpt biljett gäller. Du kan däremot sälja din biljett via Tickmaster och deras gratistjänst Resale, se punkten nedan.

Kan jag sälja min biljett? (Vad är Ticketmaster Resale?)
Om du exempelvis får förhinder eller inte kan gå på ditt evenemang kan du lägga upp dem till försäljning via Ticketmasters tjänst Resale. Det kostar ingenting, och både du och köparen gör en trygg och säker affär via Ticketmasters system. Resale finns tillgängligt fram till 8 timmar före evenemangstart (undantag kan förekomma). Du lägger upp dina biljetter till salu direkt från ditt Ticketmaster-konto. För mer information och tillvägagångssätt, se Ticketmasters sida om Resale. Resale hjälper både säljare och köpare med en trygg affär.

Vi påminner om att endast köpa biljetter på internet från vår officiella biljettleverantör Ticketmaster, atingen via deras hemsida, deras app eller Resale. Köp aldrig biljetter från övriga andrahandsförsäljare. Du riskerar exterma överpriser, falska biljetter och utebliven leverans.

Vad händer om ett evenemang blir inställd eller flyttat?
Om evenemanget av någon anledning flyttas eller ställs in, så skickas information om vad som gäller till samtliga biljettinnehavare till den e-postadress som användes i samband med köpet. Vid flyttade evenemang fortsätter din biljett att gälla till det nya datumet. Vid både inställda och flyttade evenemang erbjuds oftast återlösen under en begränsad period, men ibland erbjuder inte arrangören/arenan återköp vid flytt. Vid eventuell återlösen återbetalas inte serviceavgiften.

Kan jag köpa presentkort hos er?
Gävle Konserthus säljer egna presentkort i biljettkassan. Dessa nyttjas till köp av evenemangsbiljetter och gäller enbart vid köp i biljettkassan.
Det går även att köpa elektroniska presentkort via Ticketmaster, och dessa gäller enbart vid köp på Ticketmaster.se eller i Ticketmasters app.
Restaurang Gourmet Blå säljer också egna presentkort, och dessa gäller enbart för förtäring i restaurangen.

Hur bokar jag plats för rullstol?

Gevaliasalen har två platser för rullstolar och två platser för ledsagare/medföljare och dessa finns på parkett på rad 6. Platserna ställs i ordning efter behov.
Gävle Konserthus erbjuder ledsagare/medföljande tillgång till dessa stolar utan kostnad under följande förutsättningar:

  • Ledsagar/medföljarplats måste bokas i samband med att brukaren köper biljett.
  • Ledsagar/medföljarplatserna kan enbart bokas i Gävle Konserthus biljettkassa.

Dessa platser bokas i biljettkassan, eller via telefon 026-172900.

TIDER 

När öppnar Gävle Konserthus? 
Konserthuset öppnar alltid två timmar innan evenemangsstart. Restaurang och café öppnar oftast två timmar innan evenemangsstart, men avvikelser förekommer. För aktuella öppettider, se respektive konsert i vårt kalendarie

Finns det garderob? 
I publikfoajén finns det både en bemannad bevakad garderob (öppen vid vissa konserter i Gevaliasalen, biljetter köps i samband med biljettköp online, eller i biljettkassan) samt en kostnadsfri obevakad garderob (alltid öppen). Den bemannade garderoben öppnar två timmar innan evenemangsstart. På vissa evenemang erbjuds enbart obemannad garderob. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder eller större väskor än cirka 20x30cm in i konsertsalarna.

När ska jag vara på plats?
Kom i god tid till evenemanget! Alla evenemang i Gävle Konserthus startar på angiven tid. Det kan vara svårt att hitta parkering, det kan bildas kö både in till konserthuset, att visa biljett och i garderob. En rekommendation är att vara på plats senast 30 minuter innan evenemanget startar. 

Du som köpt biljett har eget ansvar att hålla dig uppdaterad om förändringar kring det evenemang du skall gå på. Aktuell information finns på vår websida. Vid övriga frågor, kontakta Gävle Konserthus biljettkassa

Vad händer om jag kommer för sent? 
Vänd dig till våra publikvärdar. De hjälper dig in så snart det går, till en plats där din ankomst stör så lite som möjligt. Det är alltså inte säkert att du får sitta på din bokade plats. Vid konsert med Gävle Symfoniorkester kan publikvärdarna inte släppa in dig förrän det är applåd efter avslutat stycke/verk. 

 

RESTAURANGEN 

Hur bokar jag bord i restaurangen? 
På varje evenemang där bordsbokning är möjlig finns en BOKA BORD-knapp. Tryck på den för att boka bord. Du kan även kontakta Gourmet Blå direkt. Därefter får du en bekräftelse av restaurangen. Aktuella menyer kan du hitta på gavlekonserthus.se/restaurang 

 

ÖVRIGT 

Var finns det parkering? 
Parkering finns vid konserthuset. Det finns begränsat antal platser. Tänk på att delar av parkeringen är avsedd för personal och kräver särskilt tillstånd - biljett gäller ej på dessa platser. Parkering finns bland annat även vid Gävle Konstcentrum (Silvanum), Högskolan och Gallerian Nian vid stortorget. 

Var finns det toaletter?
Toaletter finns vid den obemannade garderoben på entréplan. Vid vissa evenemang öppnar vi även Tamburinen där det finns extra toaletter. På entréplanet, vid garderoben, finns RWC-toalett med bredare dörrar och automatik.

Får jag ta med ytterkläder eller väska in i salongen? 
På grund av säkerhetsregler för utrymning kan du inte ta med jacka/rock eller större/skrymmande kläder/accessoarer in i Gevaliasalen. Inga större väskor än cirka 20x30 cm kan tas med in i någon av konsertsalarna. Gävle Konserthus har en bemannad garderob och en garderob som är gratis. För att köpa garderobsbiljett till dem bemannade garderoben gör du det enklast i samband med köp av biljetten, men går även att göra på plats i biljettkassan. Den obemannade garderoben bevakas även av våra publikvärdar under evenemanget. 

Finns det hörslinga?
I Gevaliasalen har vi bärbara hörslingor som man hänger runt halsen. Dessa kvitteras ut i den bemannade garderoben innan konserten. Efter konserten lämnas hörslingan till någon av konsertvärdarna eller till personalen i garderoben.
I Bo Linde-salen finns fast hörslinga.
Använd T-läge/läge för "telespole".

Får jag fota/filma under konserten? 
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. På vissa evenemang råder det strikt bild- och ljudupptagningsförbud. Tänk även på att slå av din mobiltelefon, eller sätt den på ljudlös. Slå gärna på din mobiltelefon först EFTER konserten.  

Parfym och starka dofter? 
Tänk på att stark parfym och hårspray kan vara mycket besvärande för allergiker. 

Får jag ta med dryck in i konsertsalen? 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i våra konsertsalar. Undantag råder vid konsert i foajé och restaurang.

Får jag ta med min hund in i Gävle Konserthus?
Inga hundar tillåts i lokalerna. Undantaget är ledarhundar och assistanshundar.