Datum och tid:

Fredag 29 november, 19:00

Pris:

310-350 kr

Sagobilder

Dyk in i en afton fylld av förtrollande musik under ledning av dirigenten Case Scaglione, med den internationellt hyllade violinisten Simone Lamsma som solist. Konserten presenterar en trio av kompositioner som tillsammans skapar en oförglömlig musikalisk resa, från det drömlika till det dramatiska.

Case Scaglione DIRIGENT
Simone Lamsma VIOLIN
Gävle Symfoniorkester

ERICH WOLFGANG KORNGOLD (1897–1957)
Märchenbilder - 22 min
I Die Verzauberte Prinzessin (The Enchanted Princess)
II Rübezahl (The Ruler Of The Spirits)
III Wichtelmännlein (The Goblins)
IV Ball Bein Märchenkönigh (The Fairy King's Ball)
V Das Tapfere Schneiderlein (The Brave Little Tailor)
VI Das Märchen Spricht Den Epilog (The Fairytale Speaks An Epilogue)

ALEXANDER GLAZUNOV (1865-1936)
Violinkonsert  a-moll, op. 82 - 21 min
Allegro
Andante
Allegro

PAUS - ca 25 min

ANTONÍN DVOŘÁK (1841-1904)
Legender op. 59 - 46 min

Kvällen inleds med Erich Wolfgang Korngolds "Märchenbilder", ett verk som med sin rika orkestrering och bildrika musik för tankarna till sagornas värld. Korngold, mest känd för sin filmmusik, visar här sin skicklighet i att skapa musik som är både djupt berörande och visuellt framkallande.
Därefter står Alexander Glazunovs Violinkonsert på programmet, med den hyllade holländska violinisten Simone Lamsma i fokus. Denna konsert är berömd för sin vackra melodi och tekniska briljans, och Lamsmas tolkning lovar att vara en djupgående upplevelse, där hennes exceptionella skicklighet och känslomässiga uttryck kommer att lysa starkt.
Aftonen rundas av med Antonin Dvořáks "Legender op. 59", en samling av tio korta stycken som var och en bär på sin egen unika stämning och berättelse. Dvořáks förmåga att förmedla djupa känslor och skapa stämningsfulla musikaliska landskap gör denna verk till en perfekt avslutning på kvällen.
Tillsammans skapar Scaglione, Lamsma och dessa musikaliska verk en kväll där skönhet, virtuositet och den berättande kraften i musik står i centrum.

Video

Christian Reif berättar om Korngolds "Märchenbilder", Hollywoodinfluenser, Glazunovs älskade violinkonsert med solisten Simone Lamsma, samt Antonín Dvořáks "Legender".

Case Scaglione är inne på sin sjätte säsong som chefdirigent för Orchestre National d'Île de France. Han har tidigare varit biträdande dirigent för New York Philharmonic och musikchef för Young Musicians Foundation Debut Orchestra i Los Angeles, där han grundade det framgångsrika utbildningsinitiativet "360° Music".

Under sin tid med Orchestre National d'Île de France har Case utforskat ett brett spektrum av repertoar, inklusive verk av Strauss, Wagner, Mahler, Dvořák, Bartók, Beethoven, Ravel, Sibelius, Britten och Anna Clyne. Säsongen 23/24 markerade en milstolpe då han ledde orkestern genom firandet av dess 50-årsjubileum.

Säsongen 24/25 inleder Case med att spela in Berios *Folk Songs* tillsammans med den berömda tjeckiska folksångerskan Iva Bittová, ett projekt som kommer att turnera och släppas 26/27. Andra höjdpunkter inkluderar en nypremiär av Rhita Strohls *Symphonie Forêt* och en turné med Steven Isserlis som framför Dvořák, samt, för första gången i orkesterns historia, en tolkning av Mahlers Symfoni nr 7. Säsongen avslutas med Schuberts *Mässa i Ass-dur* tillsammans med Chœur de Radio France.

Case har nyligen avslutat en sex år lång period som chefdirigent för Württembergisches Kammerorchester Heilbronn, där han regelbundet framträdde på stora scener som Stuttgarts Liederhalle, Queen Elisabeth Hall i Antwerpen och München's Prinzregententheater.

Bland hans senaste framträdanden märks debuter med Sveriges Radios Symfoniorkester, NDR Elbphilharmonie Orkester i Hamburg, och Prague Symphony Orchestra. Han har även gjort sin debut på Opéra National de Paris med en hyllad uppsättning av Richard Strauss' *Elektra*.

I USA har Case nyligen samarbetat med Cincinnati Symphony Orchestra, vilket ledde till en omedelbar inbjudan för säsongen 24/25, samt med Utah och San Diego Symphony Orchestras. Han har även återvänt till Phoenix Symphony och tidigare dirigerat orkestrar som New York Philharmonic, Houston, Dallas och Baltimore Symphony Orchestras.

I Asien har han lett konserter med China Philharmonic Orchestra samt Shanghai och Guangzhou Symphony Orchestras, och har återkommande framträdanden med Hong Kong Philharmonic Orchestra. Case har nära samarbeten med världsledande solister som Simone Lamsma, Alisa Weilerstein och Jean-Efflam Bavouzet. Han har även blivit mentorad av några av världens främsta dirigenter, inklusive Alan Gilbert och Jaap van Zweden.

Simone Lamsma är en hyllad holländsk violinist, känd för sitt briljanta och uttrycksfulla spel. Hon har blivit en av den klassiska musikvärldens mest fascinerande personligheter och uppskattas av både kritiker och publik för sin klarhet, intensitet och strålande klang. Med en omfattande repertoar har Simone framträtt som solist med några av världens främsta orkestrar, inklusive New York Philharmonic, Royal Concertgebouw Orchestra, Chicago Symphony Orchestra och London Symphony Orchestra. Hon har även arbetat med berömda dirigenter som Antonio Pappano, Paavo Järvi och Yannick Nézet-Séguin. 

Under säsongen 2024/25 återvänder hon till Cincinnati Symphony Orchestra, Houston Symphony och Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Hon kommer även att vara Artist in Residence för Dutch Radio Avrotros Series med Netherlands Radio Symphony Orchestra där hon kommer att framföra ett nyskrivet verk av den danska kompositören Thomas Agerfeldt Olesen. 

Simones senaste inspelning, som släpptes 2022 och fick stor uppmärksamhet, inkluderar världspremiärer av verk av Rautavaara med Malmö Symfoniorkester och Robert Trevino. Hon har även spelat in Shostakovichs första violinkonsert och Gubaidulinas ”In Tempus praesens” med Netherlands Radio Philharmonic.
År 2019 blev Simone utnämnd till Fellow vid Royal Academy of Music i London, en utmärkelse för musiker som utmärkt sig inom sitt gebit.

Erich Wolfgang Korngold (1897–1957)
Märchenbilder
I Die Verzauberte Prinzessin (The Enchanted Princess)
II Rübezahl (The Ruler Of The Spirits)
III Wichtelmännlein (The Goblins)
IV Ball Bein Märchenkönigh (The Fairy King's Ball)
V Das Tapfere Schneiderlein (The Brave Little Tailor)
VI Das Märchen Spricht Den Epilog (The Fairytale Speaks An Epilogue)

Erich Wolfgang Korngold var en högt hyllad kompositör och anses vara en av grundarna av Hollywoods filmmusik. Han är mest känd för sina Oscar-belönade kompositioner till de stora filmsoundtracken för "Captain Blood" (1935) och "The Adventures of Robin Hood" (1938), med Errol Flynn i huvudrollen.

Korngold föddes i Brünn, Mähren, nuvarande Tjeckien. Hans far, Dr. Julius Korngold, var en av de mest inflytelserika musikrecensenterna i Wien och arbetade för dagstidningen "Neue Freie Presse". Erich Wolfgang Korngold var ett av tidernas mest berömda underbarn. Boken "The Last Prodigy" av Brendan Carroll handlar om honom och beskriver hans tidiga år i det kejserliga Wien; hans karriär som kompositör av film-, opera- och symfonimusik samt hans flykt från nazisterna under andra världskriget. Han blev amerikansk medborgare 1943.

Som underbarn uppmärksammades hans talang av många musiker som uppmuntrade och erkände hans gåva. Vid nio års ålder skickades han för att studera för Robert Fuchs vid Wiens konservatorium. Han fångade Gustav Mahlers uppmärksamhet, som rekommenderade att han skulle studera för Alexander von Zemlinsky. Under sin utbildning hos Zemlinsky skrev han en pantomim, "Der Schneemann", som hade premiär i Wien 1910 och gjorde att han blev känd som ett musikaliskt geni. Han fortsatte att komponera och beundrades av Richard Strauss, Paul Wittgenstein, Johann Strauss II, Max Reinhardt och Giacomo Puccini.

År 1934 flyttade Erich Wolfgang Korngold till USA för att arbeta. Han skulle arrangera och dirigera Felix Mendelssohns musik till en uppsättning av "En midsommarnattsdröm". Under sin tid i Hollywood skrev han ett lukrativt kontrakt med Warner Brothers, ett av de mest generösa erbjudandena som en kompositör fick i Hollywood under den tiden.

Han arbetade i Hollywood i över 14 år och komponerade musik till 17 filmer – 16 av dem för Warner Bros. Hans sista filmmusik var för den tyska filmen "Magic Fire" (1954). År 1957 drabbades han av en cerebral trombos och dog den 29 november, vid sextio års ålder.

"Märchenbilder" (Sagobilder) var ursprungligen sju pianostycken som Korngold orkestrerade (endast sex har överlevt), medan "Schauspiel-Ouvertüre" (Ouvertyr till ett drama) var orkestral från början och kan ha inspirerats av ett Shakespeare-stycke. Den fick en fantastisk debut när Nikisch framförde den första gången i Leipzig den 14 december 1911 och togs därefter upp av en rad toppdirigenter i Europa som Furtwängler, och Mengelberg. I Storbritannien framförde Henry Wood den vid Promenadkonserterna 1912.

Aleksandr Glazunov (1865-1936)
Violinkonsert  a-moll, op. 82
Allegro
Andante
Allegro

Aleksandr Glazunovs Violinkonsert i a-moll är ett av de mest betydande verken inom violinrepertoaren och ett utmärkt exempel på den ryska romantikens uttrycksfullhet. Komponerad 1904 och uruppförd 1905, befinner sig konserten vid en viktig punkt i Glazunovs karriär och visar hans mästerliga förmåga att kombinera teknisk virtuositet med melodisk skönhet.

Glazunov var en framstående rysk kompositör och dirigent, vars arbete spände över slutet av den romantiska perioden och början av modernismen. Han var en elev till den berömda kompositören Nikolaj Rimskij-Korsakov och influerades starkt av dennes färgglada orkestrering och melodiska sinne. Glazunov var också starkt påverkad av den ryska musiktraditionen, samtidigt som han införlivade västerländska influenser, vilket gjorde hans stil både distinkt och tilltalande för internationella publikskikt.

Violinkonserten komponerades under en tid då Glazunov var rektor för Sankt Petersburgs konservatorium, en position han hade hållit sedan 1905. Hans upptagna schema som dirigent, lärare och administratör hindrade honom dock inte från att komponera. Konserten är ett verk som vittnar om hans djupa förståelse för violinens uttrycksmöjligheter och hans förmåga att skapa musik som både utmanar och inspirerar solisten.

Ett av de mest unika inslagen i Glazunovs violinkonsert är dess struktur. I stället för att följa den traditionella tresatsiga formen, är konserten skriven i ett enda sammanhängande stycke som är indelat i tre sektioner. Verket inleds med ett Allegro, som presenteras utan paus i en omedelbar och dramatisk sats. Detta följs av en vacker och lyrisk Andante, som framhäver violinens sjungande karaktär. Konserten avslutas med ett briljant Allegro, där Glazunov skickligt väver samman teman från de tidigare sektionerna.

Konserten uruppfördes den 15 februari 1905 av den framstående belgiska violinisten Leopold Auer, som även var lärare till bland andra Jascha Heifetz och Mischa Elman. Auer var en av de mest inflytelserika violinpedagogerna i sin tid, och hans nära samarbete med Glazunov bidrog till verkets framgång. Konserten blev snabbt en favorit bland både violinister och publik, tack vare sin kombination av teknisk utmaning och emotionell djup.

Idag är Glazunovs violinkonsert ett uppskattat verk inom violinrepertoaren och spelas ofta av framstående violinister världen över. Dess lyriska skönhet, tekniska briljans och innovativa struktur gör den till ett av Glazunovs mest älskade och varaktiga verk.

Antonín Dvořák (1841-1904)
Legender op. 59

Antonín Dvořáks Legender, op. 59, är en samling av tio karaktärsstycken för piano fyrhändigt, som senare orkestrerades av kompositören själv. Verket skrevs 1881 och tillhör en period i Dvořáks karriär då han hade börjat få internationellt erkännande, särskilt efter sina "Slaviska danser" och symfonier. Dessa stycken, fyllda med både melodisk charm och en känsla av folklig tradition, representerar en viktig del av hans kammarmusikrepertoar.

Dvořák, som föddes 1841 i en liten by i Böhmen (nuvarande Tjeckien), hade alltid en djup koppling till den böhmiska och slaviska folkmusiken. Detta inflytande är tydligt närvarande i Legender, där varje stycke har en distinkt karaktär som ofta påminner om den lyriska och berättande traditionen i den centraleuropeiska folkmusiken.

Legender beställdes av Dvořáks förläggare Fritz Simrock, som hade haft stor framgång med Dvořáks tidigare verk, särskilt Slaviska danser. Simrock såg potentialen i att fortsätta marknadsföra Dvořáks musik till en bredare publik, och Legender visade sig vara ett perfekt exempel på detta. De tio styckena i samlingen är korta, ofta lyriska och fulla av melodisk skönhet, vilket gjorde dem tillgängliga för både amatörer och professionella musiker.

Varje stycke i Legender är relativt kort och präglat av en enkel, men ändå uttrycksfull melodisk struktur. Trots sin enkelhet har verket en rik känslomässig palett, från den stillsamma elegansen i den första legenden till den mer dramatiska och livliga karaktären i några av de senare styckena. Detta gör att varje legend kan ses som en miniatyrmålning, där Dvořák fångar en specifik känsla eller atmosfär.

När Dvořák senare orkestrerade Legender förde han in ytterligare en dimension i verket. Orkestreringen lyfter fram de rika tonfärgerna och ger varje stycke en ny, mer komplex klang. Detta visade också Dvořáks skicklighet som orkesterarrangör, en förmåga som skulle komma att prägla hans senare symfoniska verk.

Vid sin publicering blev Legender väl mottagna av både publik och kritiker. De ses som ett viktigt bidrag till den romantiska kammarmusiken, och deras popularitet har bestått genom åren.

Trots att de kanske inte är lika kända som Dvořáks symfonier eller kammarmusikverk som Amerikanska kvartetten, har Legender behållit sin plats i repertoaren, särskilt i den fyrhändiga pianomusiken och i den orkestrerade versionen, som ofta framförs i konserthus världen över. Verket står som ett vittnesbörd om Dvořáks förmåga att kombinera enkelhet med djup känslomässig resonans, vilket är en av de egenskaper som gör hans musik så älskad.

Innan konserten kan du njuta av en god bit mat. I pausen kan du köpa något gott. Vid vissa konsertern håller vi även öppet i Övre Baren.

För mer information och menyer, tryck här!


Kontakt:
restaurangen@gavlekonserthus.se
026-172940

Varmt välkommen till Restaurang Gourmet BLÅ.

 

BILJETTER 


Finns det biljetter kvar? 
Det ser du enklast genom att trycka på KÖP BILJETT-knappen vid respektive evenemang. Du kommer då till eventets sida på Ticketmaster, där du kan se tillgänglighet, och det är där du enklast köper dina biljetter. Dina biljetter återfinns sedan i Ticketmaster app, samt via din e-post. Har du inget konto på ticketmaster är det enkelt att skaffa, tryck här för mer information

Kan jag återlösa min biljett?
I normala fall går det inte att återlösa sin biljett. I Kund & köpvillkoren står det att köpt biljett gäller. Du kan däremot sälja din biljett via Tickmaster och deras gratistjänst Resale, se punkten nedan.

Kan jag sälja min biljett? (Vad är Ticketmaster Resale?)
Om du exempelvis får förhinder eller inte kan gå på ditt evenemang kan du lägga upp dem till försäljning via Ticketmasters tjänst Resale. Det kostar ingenting, och både du och köparen gör en trygg och säker affär via Ticketmasters system. Resale finns tillgängligt fram till 8 timmar före evenemangstart (undantag kan förekomma). Du lägger upp dina biljetter till salu direkt från ditt Ticketmaster-konto. För mer information och tillvägagångssätt, se Ticketmasters sida om Resale. Resale hjälper både säljare och köpare med en trygg affär.

Vi påminner om att endast köpa biljetter på internet från vår officiella biljettleverantör Ticketmaster, atingen via deras hemsida, deras app eller Resale. Köp aldrig biljetter från övriga andrahandsförsäljare. Du riskerar exterma överpriser, falska biljetter och utebliven leverans.

Vad händer om ett evenemang blir inställd eller flyttat?
Om evenemanget av någon anledning flyttas eller ställs in, så skickas information om vad som gäller till samtliga biljettinnehavare till den e-postadress som användes i samband med köpet. Vid flyttade evenemang fortsätter din biljett att gälla till det nya datumet. Vid både inställda och flyttade evenemang erbjuds oftast återlösen under en begränsad period, men ibland erbjuder inte arrangören/arenan återköp vid flytt. Vid eventuell återlösen återbetalas inte serviceavgiften.

Kan jag köpa presentkort hos er?
Gävle Konserthus säljer egna presentkort i biljettkassan. Dessa nyttjas till köp av evenemangsbiljetter och gäller enbart vid köp i biljettkassan.
Det går även att köpa elektroniska presentkort via Ticketmaster, och dessa gäller enbart vid köp på Ticketmaster.se eller i Ticketmasters app.
Restaurang Gourmet Blå säljer också egna presentkort, och dessa gäller enbart för förtäring i restaurangen.

Hur bokar jag plats för rullstol?
Gävle Konserthus har 4 tillgänglighetsanpassade platser, för exempelvis rullstol, och dessa kan enbart bokas genom att besöka Gävle Konserthus biljettkassa, via telefon eller e-post

Vad gäller för ledsagare/medföljare?
Gävle Konserthus har 4 platser (lösa stolar) tillgängliga för ledsagare/medföljande. Stolarna är placerade i anslutning till de 4 rullstolsplatser som finns (2 på vänster parkett och 2 på höger parkett).

Gävle Konserthus erbjuder ledsagare/medföljande tillgång till dessa stolar utan kostnad under följande förutsättningar:

  • Ledsagar/medföljarplats måste bokas i samband med att brukaren köper biljett.
  • Ledsagar/medföljarplatserna kan enbart bokas i Gävle Konserthus biljettkassa.
  • Ledsagar/medföljarplats utan kostnad gäller enbart i mån av plats på de 4 upplåtna lösa stolarna och biljett skall skrivas ut.

Om brukaren inte behöver rullstolsplats utan kan sitta i salongen och ledsagaren/medföljaren önskar sitta bredvid måste ledsagaren/medföljaren köpa biljett. Om ledsagaren/medföljaren önskar biljett utan kostnad, erbjuds enbart de lösa stolarna vid rullstolsplats.

 

TIDER 

När öppnar Gävle Konserthus? 
Konserthuset öppnar alltid två timmar innan evenemangsstart. Restaurang och café öppnar oftast två timmar innan evenemangsstart, men avvikelser förekommer. För aktuella öppettider, se respektive konsert i vårt kalendarie

Finns det garderob? 
I publikfoajén finns det både en bemannad bevakad garderob (öppen vid vissa konserter i Gevaliasalen, biljetter köps i samband med biljettköp online, eller i biljettkassan) samt en kostnadsfri obevakad garderob (alltid öppen). Den bemannade garderoben öppnar två timmar innan evenemangsstart. På vissa evenemang erbjuds enbart obemannad garderob. Det är obligatoriskt att hänga av sig ytterkläder vid konsertbesök. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta in ytterkläder eller större väskor än cirka 20x30cm in i konsertsalarna.

När ska jag vara på plats?
Kom i god tid till evenemanget! Alla evenemang i Gävle Konserthus startar på angiven tid. Det kan vara svårt att hitta parkering, det kan bildas kö både in till konserthuset, att visa biljett och i garderob. En rekommendation är att vara på plats senast 30 minuter innan evenemanget startar. 

Du som köpt biljett har eget ansvar att hålla dig uppdaterad om förändringar kring det evenemang du skall gå på. Aktuell information finns på vår websida. Vid övriga frågor, kontakta Gävle Konserthus biljettkassa

Vad händer om jag kommer för sent? 
Vänd dig till våra publikvärdar. De hjälper dig in så snart det går, till en plats där din ankomst stör så lite som möjligt. Det är alltså inte säkert att du får sitta på din bokade plats. Vid konsert med Gävle Symfoniorkester kan publikvärdarna inte släppa in dig förrän det är applåd efter avslutat stycke/verk. 

 

RESTAURANGEN 

Hur bokar jag bord i restaurangen? 
På varje evenemang där bordsbokning är möjlig finns en BOKA BORD-knapp. Tryck på den för att boka bord. Du kan även kontakta Gourmet Blå direkt. Därefter får du en bekräftelse av restaurangen. Aktuella menyer kan du hitta på gavlekonserthus.se/restaurang 

 

ÖVRIGT 

Var finns det parkering? 
Parkering finns vid konserthuset. Det finns begränsat antal platser. Tänk på att delar av parkeringen är avsedd för personal och kräver särskilt tillstånd - biljett gäller ej på dessa platser. Parkering finns bland annat även vid Gävle Konstcentrum (Silvanum), Högskolan och Gallerian Nian vid stortorget. 

Var finns det toaletter?
Toaletter finns vid den obemannade garderoben på entréplan. Vid vissa evenemang öppnar vi även Tamburinen där det finns extra toaletter. På entréplanet, vid garderoben, finns RWC-toalett med bredare dörrar och automatik.

Får jag ta med ytterkläder eller väska in i salongen? 
På grund av säkerhetsregler för utrymning kan du inte ta med jacka/rock eller större/skrymmande kläder/accessoarer in i Gevaliasalen. Inga större väskor än cirka 20x30 cm kan tas med in i någon av konsertsalarna. Gävle Konserthus har en bemannad garderob och en garderob som är gratis. För att köpa garderobsbiljett till dem bemannade garderoben gör du det enklast i samband med köp av biljetten, men går även att göra på plats i biljettkassan. Den obemannade garderoben bevakas även av våra publikvärdar under evenemanget. 

Finns det hörslinga?
I Gevaliasalen har vi bärbara hörslingor som man hänger runt halsen. Dessa kvitteras ut i Gävle Konserthus biljettkassa innan konserten. Efter konserten lämnas hörslingan till någon av konsertvärdarna eller till personalen i garderoben.
I Bo Linde-salen finns fast hörslinga.
Använd T-läge.

Får jag fota/filma under konserten? 
Vänligen tänk på att fotografering, filmning eller ljudupptagning under pågående konsert kan vara störande för andra konsertbesökare och är inte att rekommendera. På vissa evenemang råder det strikt bild- och ljudupptagningsförbud. Tänk även på att slå av din mobiltelefon, eller sätt den på ljudlös. Slå gärna på din mobiltelefon först EFTER konserten.  

Parfym och starka dofter? 
Tänk på att stark parfym och hårspray kan vara mycket besvärande för allergiker. 

Får jag ta med dryck in i konsertsalen? 
Mat och dryck är inte tillåtet att ta med in i våra konsertsalar. Undantag råder vid konsert i foajé och restaurang.

Får jag ta med min hund in i Gävle Konserthus?
Inga hundar tillåts i lokalerna. Undantaget är ledarhundar och assistanshundar.